Начало Хранене Диети Лечебни диети Диетата DASH при хипертония

Диетата DASH при хипертония

Диетата DASH при хипертония - изображение

DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) - Диетични подходи при хипертония - е диета, специално разработена за намаляване на кръвното налягане.

По-късно учените установяват, че хранителният режим решава редица проблеми – намалява нивото на холестерола и риска от инсулт и сърдечна недостатъчност, нормализира теглото. Освен това тази диета е една от най-добрите за превенция срещу диабет.

Основни правила на DASH диетата

  • Пийте по 2 литра течности на ден.
  • Яжте по 5 пъти дневно.
  • Теглото на една порция не трябва да е повече от 215 грама.
  • Дневният прием на калории да бъде около 2000-2500 калории.
  • Сладки: не повече от 5 пъти седмично.
  • Опитайте се да ядете повече зърнени храни, семена, боб, постно месо и зеленчуци.
  • Не консумирайте алкохол или газирани напитки.
  • Може да имате не повече от 8 междинни закуски дневно (в допълнение към основните хранения), но яжте, ако наистина сте гладни.
  • Не пушете.
  • Намалете консумацията на сол до 2-3 чаени лъжици на ден.
  • Вашата диета трябва да включва пълнозърнест хляб.
  • Изключете пушените и мазни храни, туршии, сладкиши, консервирани риби и меса.

Какво може да ядете?

Ако желаете да свалите излишни килограми, трябва да намалите приема на калории и количествата на храните.

  • Зърнени храни: не по-малко от 7 порции на ден (1 порция = 1 филия хляб, 1/2 чаена чаша сварена паста, 1/2 чаена чаша овесена каша).
  • Плодове: не повече от 5 порции на ден (1 порция = 1 плод, 1/4 чаша сушени плодове, 1/2 чаена чаша сок).
  • Зеленчуци: 5 порции на ден (1 порция = 1/2 чаена чаша варени зеленчуци)
  • Нискомаслени млечни продукти: 2-3 порции на ден (1 порция = 50 грама сирене или 150 милилитра прясно мляко).
  • Семена, боб, ядки: 5 порции седмично (1 порция = 40 грама).
  • Животински и растителни мазнини: 3 порции на ден (1 порция = 1 ч.л зехтин или ленено масло).
  • Сладки ястия: не повече от 5 пъти седмично (1 порция = 1 ч.л. мед или конфитюр).
  • Течности: 2 литра на ден (вода, зелен чай, сок).
  • Протеини: 200 грама на ден от месо, яйца или риба.

Какво да изключите от менюто си?

  • Бързи храни и пакетирани стоки.
  • Алкохол.
  • Пушено месо и колбаси.
  • Мазно месо.
  • Сладкиши, бонбони, кексчета и подобни сладки.
  • Газирани напитки.

Може постепенно да започнете да изключвате различни храни от списъка. С времето желанието ви за тях ще намалее.

Как да планирате вашата диета?

Може сами да си създадете меню, като следвате правилата и консумирате разрешените продукти. Тези, които трябва да се ограничат, изключете постепенно. Ако целта ви е да отслабнете, намалете посочените порции.
Диетата е здравословна и осигурява необходимото дневно количество от витамини и макроелементи, така че тялото ви да не се стресира от промяната. Следвайки DASH режима, вие си осигурявате здравословно хранене, без да огладнявате внезапно.

Прочетете основните принципи за храненето при хипертония.

За framar.bg: Данна Панджарова
Източник: brightside.me
Снимка: worldhealth.net

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ С ДИЕТАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ ДИЕТАТА

ДИЕТАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноЛеченияБотаникаДиетиПсихологияЛайфстайлСпортВидеоЗдравни съветиРецептиСнимкиХранене при...Алтернативна медицинаИсторияТестовеНовиниПатологияНормативни актовеОрганизацииИнтервютаЗаведенияФизиологияМедицински изследванияЗдравни проблемиКлинични пътекиКалкулаториПроизводители