Начало Хранене Хранителни съставки Минерали и микроелементи Магнезий

Магнезий

Магнезий - изображение

Магнезият участва в много процеси в организма - в производството на енергия, в усвояването на глюкозата, в подаването на нервните сигнали, в синтеза на протеините, в строежа на костната тъкан, в регулирането на напрежението в кръвоносните съдове и мускулите. Елементът има успокояващо действие, понижава възбудимостта на нервната система и увеличавайки потискащите процеси в кората на главния мозък, действа противовъзпалително и антиалергично; предпазва организма от инфекции, взимайки участие в производството на антитела; важен е за съсирването на кръвта; регулира работата на червата, пикочния мехур и простатата.

Съдържание на магнезий в продуктите

Магнезият се съдържа най-вече в костната тъкан, без него са невъзможни клетъчните процеси (метаболизмът, синтезът на протеините, делението на клетките и др.).

Средната дневна необходимост на възрастен човек от елемента е: за мъже - около 400 мг, за жени - 300 мг, за бременни - 450 мг. При наличието на някои здравословни проблеми, количеството се увеличава. Така например, при хора, страдащи от сърдечно-съдови заболявания, жлъчнокаменна болест, засилена раздразнителност и агресия, понижен имунитет и депресии, нуждата от минерала може да нарасне двойно, дори тройно.

Ние получаваме елемента чрез храната и водата (само твърдата), която приемаме.

Най-богати на магнезий са (в милиграми за 100 грама продукт): пълнозърнест хляб (122 мг на 100 г продукт), трици (350), ядки (100-200), елда (150), мед от елда (250), овес (130), соя (370), боб (230); най-голямо съдържание има в какаото - 440 мг на 100 г продукт; в необработените зеленчуци (средно около 30 мг на 100 г продукт). При варене на зеленчуците, магнезият се отделя, много от него се губи и при почистването им, защото се съдържа най-вече под кората (обелката). През зимата допълнителни източници на минерала са сушените плодове (особено кайсии, стафиди, фурми, сливи).

Нормалното хранене невинаги е достатъчно, за да осигури на организма необходимото количество магнезий. Съществува информация, че около 50% от населението на развитите страни страда от магнезиев дефицит. Характерен е за хората, обитаващи райони с мека вода.

При недостиг на веществото се наблюдават: загуба на апетит, нарушен сърдечен ритъм (включително тахикардия), повишена раздразнителност, умора, световъртеж, потиснатост и страх, мускулни изтръпвания и болка, повишена чувствителност при температурни промени (измръзвания на крайниците), остри стомашни болки (често придружени с диария). Действително, всички тези симптоми може да бъдат свързани и с други причини, но ако се отстранят чрез допълнителен прием на магнезий, това означава, че дефицитът на елемента стои в тяхната основа.

Трябва да се знае, че прекаленото съдържание на магнезий в храната влошава усвояването на калция, затова оптималното съотношение на двата елемента е 1:0,7 (калций:магнезий), което обикновено се достига, посредством правилния избор на хранителни продукти.

3.9, 11 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиТестовеПсихологияЛюбопитноСнимкиНовиниСпортЛайфстайлЕ-тата в хранитеЛеченияИзследванияБотаникаФизиологияАлт. медицина