Начало Хранене Хранителни съставки Въглехидрати Монозахариди

Монозахариди

Монозахариди - изображение

Въглехидратите са съставки, за които се смята, че са основата за здрав организъм и по-точно - правилната им употреба. Особено популярни напоследък са определения на тези съставки като: полезни и вредни, прости и сложни, бързи и бавни. Несъмнено ролята им за организма е изключително важна. Нарушеният въглехидратен баланс води след себе си лошо настроение, апатия, повишена неврозност, понижена умствена и физическа активности, захарен диабет и още много други здравословни проблеми.

Ще разгледаме една от групите въглехидрати и това са монозахаридите. Ще ви дадем информация за тяхното значение за човека, за положителните им свойства и качества, плюсовете и минусите върху здравето ни.


Обща характеристика

Монозахаридите са група въглехидрати, наричани прости захари. Те не се хидролизират, изглеждат като полихидроксилни съединения, в състава на които влизат алдехидна и кетонова групи.

Монозахаридите се разпадат бързо, веднага постъпват в кръвта, не се натрупват под формата на мастни запаси. Тези въглехидрати са изключително важни за работата на мозъка. Имат сладък привкус, изразен в различна степен, лесно се разтварят във вода. Представени са от следните компоненти:

  • глюкоза - най-разпространеният монозахарид, който може да се образува в резултат на разпадането на дизахаридите и нишестето в храната;
  • фруктоза - усвоява се лесно, не пренасища кръвта със захар;
  • галактоза - продукт от разпадането на лактозата.

Първите две съставки се срещат в свободно състояние в плодовете и цветовете, респективно постъпват и в пчелния мед. Галактозата не е компонент на храната.


Дневна необходимост от монозахариди

В зависимост от възрастта и активността, потребността от монозахариди може да бъде от 15 до 20% от общото количество въглехидрати. За нормалната работа на мозъка дневната необходимост от монозахариди е от 160 до 180 грама, а това е 1/4 от всички приемани с храната въглехидрати.

При наличие на здравословни причини количеството монозахариди може да бъде намалена, но при условие за постепенно понижаване до 100 грама на ден.


Потребността от монозахариди нараства:

  • при тежки физически натоварвания и активни спортни занимания;
  • при тежък интелектуален труд и значително намаляване на умствената активност;
  • в ранна възраст, когато е нужна енергия за растеж;
  • при сънливост и физическа умора;
  • при признаци за интоксикация на организма;
  • при заболявания на черния дроб, стомашно-чревния тракт, нервната система;
  • при лошо настроение;
  • при ниска телесно тегло;
  • при липса на енергия, изтощение.

 

Потребността от монозахариди намалява:

  • затлъстяване;
  • заседнал начин на живот;
  • при стари хора;
  • при хипертония.


Усвояване

Монозахаридите се усвояват лесно и бързо от организма. Те осигуряват активното повишаване на енергията на тялото, затова се препоръчват при краткотрайни натоварвания с голяма интензивност. Допринасят за бързото повишаване на нивото на захар в кръвта, което обяснява употребата им при хипогликемия. Приемът им трябва да се осъществява под контрол и да не се превишава нормата.


Полезни свойства на монозахаридите и тяхното въздействие върху здравето

  • обогатяват организма с енергия;
  • повишават работоспособността на мозъка;
  • извеждат токсините;
  • използват се при слабост на сърдечните мускули;
  • необходими са за подсилване на имунитета;
  • утоляват добре глада при правилен избор на продукти (каши, сурови зеленчуци, плодове);
  • възстановяване на силите след натоварване;
  • подобряване на настроението.


Консумацията на зеленчуци, които съдържат монозахариди, не са опасни за хората, предразположени към развитие на захарен диабет. Но що се отнася до плодовете, тяхната консумация следва да бъде много внимателна.

Важно е да се знае, че приемът на фруктоза понижава риска от развитие на кариес, диатеза, помага за контролиране нивото на захарта при склонност от диабет.

Трябва да се отбележи, че ползата на монозахаридите, представени от галактозата, се състои в това, че тя помага за усвояването на калция, подобрява чревната дейност, стимулира процесите на нервно регулиране.

Глюкозата е много важна, защото влиза в състава на кръвта. Това е най-важният компонент за енергията на тялото.

 

Взаимодействие с други елементи

Монозахаридите допринасят за усвояването на калция и витамин С. Не се разпадат при хидролиза.


Признаци за недостиг на монозахариди в организма:

  • понижаване на нивото на захарта в кръвта;
  • световъртеж;
  • чувство на глад;
  • нарушена обмяна на веществата;
  • рязко намаляване на телесното тегло;
  • депресия.

 

Признаци за излишък на монозахариди в организма:

  • повишено артериално налягане;
  • нарушен киселинно-алкален баланс;
  • дистрофия на черния дроб;
  • непоносимост към млечни продукти.

 

Фактори, влияещи върху съдържанието на монозахариди в организма

Монозахаридите постъпват в организма основно с храната. Глюкозата и фруктозата могат да се синтезират с помощта на дизахаридите и нишестето.

По статията работи: Радостина Райчева
Източник: edaplus.info

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСъставкиХранене при...Здравни съветиЛюбопитноИсторияСпортФизиологияСнимкиБотаника