Начало Хранене Хранене при Здравословно хранене 9-те най-добри заместители на млякото – част 1

9-те най-добри заместители на млякото – част 1

9-те най-добри заместители на млякото – част 1 - изображение

Кравето мляко е основна част от хранителните навици на голяма част от населението. То може да се консумира под формата на напитка, заедно със зърнената закуска сутрин или като добавка за направата на шейк, чай или кафе. Въпреки популярността си и широкото си приложение, млякото не е част от дневния режим на някои хора поради редица причини. За щастие, на пазара съществуват разнообразни алтернативи за живот без хранителната напитка.

 

В кои случаи се избягва консумацията на мляко?

Кравето мляко има редица полезни качества. То е богато на протеини и важни витамини и минерали като калций, фосфор, магнезий, калий и витамин А, В и D. Една чаша пълномаслено мляко (около 240 мл) съдържа 146 калории, 8 грама мазнини, 8 грама протеини и 13 грама въглехидрати. Въпреки добрия си хранителен профил, млякото не е подходящо за всеки.

Алергия към мляко

  • Бебета и децата до тригодишна възраст най-често проявяват тази алергия. Симптомите могат да включват диария, повръщане, колики и обриви. При голяма част от децата реакцията изчезва след няколко години.

Лактозна непоносимост

  • Това е състояние, което се обостря с възрастта, и е свързано с дефицит на ензима лактаза, отговарящ за разграждането на лактозата в млякото. Консумацията на хранителната течност води до коремни болки, диария и отделяне на газове.

Диетични ограничения

  • Съгласно хранителни режими, като веганството, консумацията на мляко и млечни продукти се преустановява поради етични причини.

Здравни рискове

  • Причина за ограничаването на млечните продукти може да бъде потенциалното съдържание на пестициди, хормони и антибиотици в млякото.

 

Добрите новини са, че производителите отговарят на нуждите на клиентите си и днес множество добри заместители на кравето мляко съществуват на пазара. Ето девет алтернативи, които ще ви помогнат да си представите живота без популярната хранителна напитка.


1. Соево мляко

  • Съдържание

Млякото от соя се прави от соеви зърна или соев протеин, като често съдържа сгъстители и растителни масла, за да се подобрят вкусът и консистенцията.

  • Вкус

Обикновено течността не е много сладка и има лек бобов привкус, които обаче може да бъде регулиран чрез добавянето на ванилия или какао към сместа. Често се използва за основни ястия или като добавка за кафе.

  • Хранителна стойност

Една чаша (240 мл) неподсладено соево мляко съдържа 80-90 калории, 4-4,5 грама мазнини, 7-10 грама протеини, 4 грама въглехидрати и 300 милиграма калий. Растителната напитка е естествен източник на витамин А и В2 и е често обогатена с калций и витамин D.

  • Положителни качества

Показателите на млякото от соя се доближават до тези на кравето мляко по хранителна стойност. Сходни количества протеини, но значително по-ниското количество калории, мазнини и въглехидрати го прави подходящо за различни диетични режими. Соевото мляко е един от малкото растителни източници, които съдържат висококачествени протеини, доставящи на организма всички основни аминокиселини. Това са аминокиселини, които не могат да бъдат произведени от тялото и се набавят единствено от храната.

  • Отрицателни качества

Потенциалните негативни ефекти на соята предизвикват непрекъснати дебати сред обществото. Високото количество на изофлавон в соевите продукти се смята за притеснително от някои, тъй като е възможно да влияе на хормоналните процеси в организма.

соево мляко

2. Бадемово мляко

  • Съдържание

Тази алтернативна напитка се прави от цели бадеми или бадемово масло и вода.

  • Вкус

Млякото от бадеми има леко доловими сладки нотки и привкус на ядки, а самата течност не е много гъста. Най-често се добавя към кафе или чай, както и при приготвяне на десерти и печене на сладкиши.

  • Хранителна стойност

Една чаша (240 мл) неподсладено бадемово мляко съдържа 30-35 калории, 2,5 грама мазнини, 1 грам протеини и 1-2 грама въглехидрати.

  • Положителни качества

Млякото от бадеми е едно от алтернативите заместители на животинския продукт с най-ниско ниво на калории и е подходящо за различни диетични режими. Също така растителната напитка е естествен източник на магнезий, а витамините (А, D и Е) и калцият може да се добавят допълнително в зависимост от производителя.

  • Отрицателни качества

Бадемовото мляко съдържа много по-ниска концентрация на полезни хранителни съставки като протеини, фибри и ненаситени мастни кисели, които по принцип се съдържат в бадемите. Това несъответствие се дължи на факта, че напитката е съставена почти изцяло от вода и близо 2% бадеми. Затова е добре да се търсят продукти, които имат по-висок процент бадеми, около 7-15%. Когато се консумира бадемово мляко, също трябва да се има предвид, че то съдържа фитична киселина, която пречи за усвояването на желязото, цинка и калция от организма.

бадемово мляко

3. Кокосово мляко

  • Съдържание

Растителната напитка се прави от вода и бялата част на кокоса. Млякото, което се предлага на нашия пазар, е с по-голямо съдържание на вода, отколкото продукта, който се продава в консерви в Югоизточна Азия.

  • Вкус

Растителният заместител има кремообразна текстура, много подобна на млякото, и сладък едва доловим кокосов вкус. Заради кокосовите нотки е подходящ за направата на тестени изделия. Течността от консерва е съставна част от много рецепти за основни ястия в азиатската кухня.

  • Хранителна стойност

Една чаша (240 мл) се равнява на 45 калории, 5 грама мазнини, 2 грама протеини и много малко въглехидрати. Също така се съдържат сравнително ниски нива магнезий, желязо и манган. За разлика от другите заместители, растителната напитка не съдържа натрий. Възможно е да бъде подсилена с калций, витамин А и D.

NB: Кокосовото мляко от консерва съдържа значително повече калории и мазнини.

  • Положителни качества

Кокосовото мляко съдържа най-ниската концентрация на протеини и въглехидрати сред всички растителни заместители, което го прави подходящо за хора, които искат да намалят въглехидратите в своята диета. Тъй като не съдържа соя или глутен, напитката е добър избор за хора, страдащи от алергии.

  • Отрицателни качества

Липсата на протеини превръща кокосовата течност в неподходяща за нуждаещите се от богат на витамини и минерали хранителен режим. Повечето от мазните са наситени, което допринася за вдигане на нивата на холестерол.

кокосово мляко

4. Овесено мляко

  • Съдържание

Тази алтернативна напитка се прави от овесени ядки и вода. Трябва да се отбележи, че някои производители добавят гуарова гума, масла или сол, за да подобрят консистенцията и вкуса.

  • Вкус

Има естествен сладък вкус и може да се използва в готвенето по същия начин като млякото.

  • Хранителна стойност

Една чаша (240 мл) съдържа приблизително 140-170 калории, 4-5 грама мазнини, 2,5-5 грама протеини и 19-29 грама въглехидрати. Богато е на калций и фибри.

  • Положителни качества

Овесеното мляко съдържа вид водоразтворими фибри, наречени бета-глюкан, които спомагат за намаляване нивата на холестерол и кръвна захар. Подходящо за нуждаещите се от богата на калций диета и за подобряване на стомашно-чревната система.

  • Отрицателни качества

Високото съдържание на калории и въглехидрати трябва да се вземе предвид при спазването на строг хранителен режим.

овесено мляко

Към втората част >>>


По статията работи: Нора Маркова
Източници: healthline.com; medicalnewstoday.com; shape.com
Снимки: webmd.com; thehealthsite.com; thespruce.com; thetastyalternative.com; paginasiete.bo; sheknows.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияРецептиХрани и ястияЛайфстайлЗдравни съветиХранене при...ИсторияЛюбопитноНовиниТестовеАлт. медицинаДиетиЛеченияСнимкиСъставкиВидео