Начало Хранене Хранителни съставки Минерали и микроелементи Хром

Хром

Хром - изображение

Хромът е незаменим микроелемент, въпреки че количеството му в човешкия организъм е само 6 мг. В органите той е значително повече, отколкото в кръвта, а най-много е установено, че има в бъбреците и черния дроб.

Дефицитът на елемента влияе върху мастната и въглехидратната обмяна. Проведени са опити с плъхове, изкуствено лишени от хром, чиито резултати показват нарушена обмяна на глюкозата и развитие на диабет тип 2 след известно време. Отново според изследвания, затлъстяване се наблюдава често при хора с дефицит на хром. Освен върху усвояването на захарите, елементът оказва влияние върху преработката на холестерола, който изпълнява жизненоважна функция в организма ни. Установено е, че недостатъчното количество хром води до нарушения на сърдечната работа, защото косвено влияе върху сърдечната дейност и кръвоносните съдове. Значително се забавя и извеждането на токсините от тялото.

За да се поддържа достатъчно количество от елемента са нужни от 50 до 200 мкг на ден. За хора, занимаващи се със спорт и за бременни жени необходимото дневно количество е 150 до 200 мкг. За тези, които водят заседнал начин на живот и не се натоварват физически редовно, са достатъчни около 25-35 мкг.

До голяма степен потребността от хром зависи от количеството приета мазна и сладка храна. За нейното нормално усвояване са необходими 2 пъти повече от веществото, в сравнение с придържането към балансиран хранителен режим.

Продукти с високо съдържание на хром:

  • говежди черен дроб;
  • трици;
  • зърна;
  • мляко;
  • риба;
  • скариди;
  • раци;
  • бирена мая;
  • морска риба.

 

Предозирането

Чистият хром е слабо токсичен. Фаталната доза е 3 г.

Излишъкът на веществото в организма води до регенерация на клетките, страдат лигавиците и кожата. Трябва се знае, че чрез храната е много малко вероятно да получите пренасищане с хром. Отравяне може се наблюдава при хора, работещи в галваничното производство, ако не се спазват условията за безопасност на труда.

В заключение може да обобщим, че ако не сте човек, който активно спортува или вашата работа не се изразява в тежък физически труд, то е достатъчно да приемате растителна и месна храна, да избягвате консервите и полуфабрикатите и няма да имате проблеми, свързани с недостиг на хром. Ако не ви е възможно да се храните балансирано, е добре да приемате витамини, съдържащи хром и други микроелементи.

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСъставкиФизиологияАлт. медицинаЛюбопитноСпортЛечения