Начало Хранене Групи храни и ястия Бобови Жълт сух грах

Жълт сух грах

Жълт сух грах - изображение

Жълтият грах е от семейството на лещата и боба. Това, което го отличава от тях, е начинът, по който се приготвя. Щом узреят, граховите шушулки се берат, сушат и след това се обелват, за да се извадят сферичните грахови зрънца.

Основни хранителни стойности

Жълтият сух грах предлага много повече фибри от други основни хранителни продукти. Той е богат на даващи много енергия комплексни (сложни) въглехидрати. В 1/2 чаена чаша натрошен сух грах се съдържат 144 калории, от които 10 грама протеин, по-малко от 1 грам мазнини, 26 грама въглехидрати, 10 грама фибри, 2 милиграма натрий и не съдържа холестерол. Жълтият грах е добър източник на витамини от групата B и няколко минерала, които са от особено значение за човешкото здраве.

Макронутриенти

Жълтият грах съдържа две основни хранителни вещества - протеини и въглехидрати, които осигуряват между 10 и 20 процента от препоръчителната дневна доза от тези вещества. Въпреки че не съдържа всички важни аминокиселини, необходими за човешкото здраве, като например онези в животинските протеини, той е особено богат на триптофан. Триптофанът е необходим за производството на невротрансмитери или серотонин, който регулира настроението, апетита и съня. 

Витамини

Жълтият грах е особено богат на витамин B1 (тиамин), осигурявайки 0,18 милиграма на порция от 1/2 чаена чаша, т.е. 12% от необходимото дневно количество. Съдържа и голям процент фолат - 64 милиграма, което е 12% от препоръчителното дневно количество. Тиаминът е необходим за правилната функция на нервната система, а фолатът допринася за здравето на сърцето, подобрява функцията на имунната система, предотвратява вродените аномалии и формира червените кръвни телца.

Минерали

Съдържа калий и фосфор, като всяка 1/2 чаена чаша от жълтия грах осигурява около 10% от дневния прием. Фосфорът, заедно с калия, участват в изграждането на здрави кости. Калият спомага за регулирането на сърдечния ритъм и кръвното налягане и насърчава здравословното артериално кръвообръщение. Жълтият грах съдържа също молибден и манган, които участват в метаболитните реакции в тялото.

Фибри

В половин чаша от този продукт се съдържат 7 грама неразтворими фибри и 3 грама вискозни влакна. И двата вида са много важни за оптималното здраве. Неразтворимите фибри насърчават здравословното храносмилане и редовните движения на червата. Вискозните фибри подпомагат регулирането на теглото, дават усещане за ситост, намаляват нивата на холестерола в кръвта и стабилизират нивата на кръвната захар.


За framar: Данна Панджарова
Източник: livestrong.com

Още по темата:

4.5, 2 гласа

ХРАНИТЕЛНА СТОЙНОСТ ПРИ 100ГР.

Белтък10 гр.
Мазнини1 гр.
Въглехидрати26 гр.

ВИТАМИНИ И МИНЕРАЛИ

тиамин, фолат, калий, фосфор, молибден, манган

ДРУГИ

Други полезнифибри

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияРецептиЗдравни съветиХрани и ястияДиетиЛюбопитноБотаника