Начало Хранене Хранителни съставки Белтъчини Треонин

Треонин

Треонин - изображение

Клетките на нашето тяло непрекъснато се обновяват и за тяхното пълноценно формиране просто се необходими много хранителни вещества. Един от важните елементи, нужни за изграждането на клетките и на силен имунитет е треонинът.


Обща характеристика

Треонинът е незаменима аминокиселина, която заедно с други деветнадесет аминокиселини участва в естествения синтез на белтъчините и ензимите. В състава й влизат почти всички белтъчини, съществуващи в природата. Изключение правят нискомолекулярните протеини протамини, намиращи се в организмите на рибите и птиците.

Треонинът не се произвежда самостоятелно в човешкото тяло, затова трябва да постъпва в него в достатъчни количества чрез храната. Незаменимата аминокиселина е особено необходима на децата в периода на бърз растеж и развитие на организма им. Обикновено човек рядко изпитва дефицит на веществото, но има и изключения.

За да може тялото ни да функционира в нормален режим, му е необходимо непрекъснато да се образуват белтъчини, от които е изграден целия организъм. Затова трябва да се осигури достатъчно количество треонин.

 

Хранителни продукти, богати на треонин

  • месо: говеждо, агнешко, конско;
  • птиче: пилешко, от птица глухар, пуешко;
  • яйца: кокоши, пъдпъдъчи;
  • млечни продукти: кашкавал, сирене;
  • риба: тлъсти видове морска риба (есетра, сардина, херинга);
  • гъби;
  • зърнено-житни култури: ечемик, елда, ръж.


Дневна необходимост от треонин

За възрастен човек дневно са необходими 0,5 грама от аминокиселината, докато при децата количеството е 3 грама, тъй като растящият организъм се нуждае повече от градивния елемент, отколкото вече оформеният.

 

Потребността от треонин нараства при:

  • повишено физическо натоварване;
  • активни растеж и развитие на организма;
  • спорт (вдигане на тежести, бягане, плуване);
  • вегетарианство (когато се употребяват малко животински протеини или такива изобщо не постъпват с храната);
  • депресии (треонинът координира предаването на нервни импулси в главния мозък)

 

Потребността от треонин намалява:

  • с напредване на възрастта (тогава организмът не се нуждае от голямо количество градивен елемент).

 

Усвояване

За пълноценно усвояване на треонина от организма са необходими витамини В3 и В6, а от микроелементите съществено влияние върху усвояването на аминокиселината оказва магнезият.


Полезни свойства и въздействие върху организма

Треонинът е необходим за поддържане на нормалния белтъчен баланс, на сърдечно-съдовата и нервната системи. Аминокиселината подобрява работата на черния дроб, допринася за укрепване на имунитета, участва в образуването на антитела, както и в биосинтеза на аминокиселините глицин и серин, участва и в образуването на колаген.

Освен това треонинът се бори отлично със затлъстяване на черния дроб, въздейства благоприятно върху дейността на стомашно-чревния тракт, активно повлиява депресията, помага при непоносимост към някои вещества (например към глутена в пшеницата).

 

Взаимодействие с други елементи

За да се осигури качествен протеин на скелетната мускулатура, а сърдечните мускули да се предпазят от преждевременно износване, е необходимо треонинът да се употребява заедно с метионин и аспарагинова киселина.

Благодарение на такова съчетание на вещества се подобрява външният вид на кожата и функционирането на черния дроб. Витамини В3, В6 и магнезият увеличават активността на аминокиселината.

 

Признаци на излишък на треонин в организма

  • повишено ниво на пикочна киселина в организма

 

Признаци на недостиг на треонин в организма

Както казахме по-горе, човек рядко изпитва недостиг на тази аминокиселина. Единственият признак на недостатъчните й количества е мускулна слабост, от която най-често страдат хората, които избягват консумацията на месо, риба, гъби, т.е не приемат достатъчно протеинова храна.

 

Фактори, влияещи на съдържанието на треонин в организма

Рационалното хранене е определящият фактор за съдържанието на треонин в организма, а следващ по влияние е екологичната среда.

 

Треонин за красота и здраве

Тъй като треонинът изпълнява важна роля в синтеза на колагена и еластина, неговото достатъчно количество е необходимо за здравето на кожата. Без наличието на посочените вещества кожата губи своя тонус и започва да наподобява пергаментова хартия. Затова следва да се консумират продукти, богати на аминокиселината.

Освен това тя е нужна за формирането на здрав зъбен емайл, активно се бори с мастните натрупвания в черния дроб, ускорява обмяната на веществата, следователно помага за запазването на фигурата.

Незаменимата аминокиселина допринася също за подобряване на настроението, възпрепятства развитието на депресия, предизвикана от недостиг на самото вещество. А както знаем, позитивното настроение и уравновесеността са важни показатели за физическа привлекателност.

 

Редактор: Радостина Райчева
Източник: edaplus.info
Снимка: sport-51.ru

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСъставкиЛюбопитноАлт. медицинаЗдравни съветиЛайфстайлСпортБотаникаХранене при...Изследвания