Начало Хранене Хранене при Хранене при спорт Хранителни добавки и спорт

Хранителни добавки и спорт

Хранителни добавки и спорт - изображение

Подходящата диета е задължителна за занимаващите се със спорт хора. Всеки спортист трябва да приема достатъчно количество протеини, мазнини и други елементи. Спортните храни са създадени, за да набавят нужните количества хранителни вещества. Не бива да се злоупотребява с такъв хранителен режим, защото може да навреди на здравето.

Протеини

Протеинът е специална хранителна добавка, която се състои основно от белтък. Използва се за увеличаване на мускулната маса или за поддържането й по време на натоварване. Дневната доза се определя в зависимост от интензивността на тренировките и особеностите на организма. Средно, на килограм телесно тегло се употребяват от 1,5 до 4 грама белтък.

Аминокиселини

Аминокиселините са градивни елементи на протеините. Ако ги няма в кръвта, мускулите няма да могат да се възстановяват и да нарастват. Най-подходящо е те да се приемат след тренировки, когато се отваря един своеобразен "протеинов прозорец" - процес, при който мускулите започват да се възстановяват активно след натоварването.

Аминокиселините се делят на: незаменими, полузаменими и заменими. Всяка от тях се характеризира със свои особености, които следва да разгледаме.

Незаменими аминокиселини:

- Валин - основен елемент за растежа, намалява чувствителността при студ и горещина.

- Левцин - необходим за правилното функциониране на имунната система.

- Фенилаланин - основен елемент при синтезирането на колагена.

- Изолевцин - резервен източник на енергия.

- Лизин - образува карнитин с витамин С.

- Метионин - участва във възстановяването на бъбреците и черния дроб.

- Триптофан - участва в синтеза на серотонина.

- Треонин - част от колагена.

Полузаменими аминокиселини:

- Хистидин - участва в синтеза на белите и червени кръвни телца.

- Аргинин - взима участие в пречистването на черния дроб.

- Цистин - спира възпаления и укрепва съединителната тъкан.

- Тирозин - частично замества фениниланина по време на синтезирането на белтъка.

Заменими аминокиселини:

- Аспарагин - участва в работата на имунитета.

- Глутамин - своеобразно "гориво" по време на продължителни натоварвания, помага за укрепването на концентрацията и паметта.

- Таурин - необходим за работата на централната нервна система.

- Орнитин - активизира обмяната на веществата.

- Серин - произвежда клетъчна енергия.

Аминокиселините се предлагат под разнообразна форма, но най-често се срещат комплексни, съдържащи всички аминокиселини, но в различни пропорции. Трудно е да се направи правилния избор. Бъдете внимателни, защото голямото количество не означава голяма полза за организма. Най-добре е да се приемат 15-30 минути след тренировка, може също след събуждане или преди сън. Желателно е да ги съчетавате с обичайната храна, така стомахът ще ги възприеме по-добре.

Гейнъри

Гейнърите представляват комбинация от протеини и въглехидрати. Използват се за увеличаване на енергийния запас на човека и за повишаване на теглото. Употребяват се при засилени тренировки. Гейнърите се различават по количеството въглехидрати и протеини в състава им.

Фетбърнъри

Проблемът с излишните мазнини може да бъде разрешен с помощта на фетбърнърите. Не забравяйте, че без тренировки, нито една от добавките няма да помогне. Като цяло, те са представени под формата на билкови препарати, които разграждат мазнините или потискат синтеза им. Към най-известните фетбърнъри спадат екстрактите от зелен чай, камбоджанска гарциния, корен от глухарче, плодове от хвойна.

Микроелементи и витамини

Витамините са необходими не само за спортистите, но и за всеки човек. При големи натоварвания недостигът им ще се отрази много повече, отколкото при хора, които водят пасивен начин на живот. Поради тази причина трябва веднага да се набавя нужното количество от всеки един от тях.

Що се отнася до микроелементите, на спортуващите са необходими основно желязо, хром, магнезий, мед и цинк.

Добавките може да си набавите от магазините за спортни храни и от аптеките.

5.0, 4 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗдравни съветиСнимкиХранене при...РецептиСоциални грижиЕ-тата в хранитеНовиниЛайфстайлЛюбопитноАлт. медицинаНормативни актовеЛеченияСъставкиБотаникаИзследванияДиетиТестовеФизиологияХрани и ястияВидеоСпорт и туризъмИнтервютаПсихологияАнкетиЗаведенияОбразованиеСпециалистиОрганизацииПроизводители