Начало Хранене Хранителни съставки Белтъчини Лизин

Лизин

Лизин - изображение

Лизинът е една от трите най-важни аминокиселини, които човешкият организъм може да си набави единствено чрез храната. Веществото е необходимо за растежа, регенерацията на тъканите, производството на хормони, антитела, ензими. Лизинът помага за изграждането на мускулните белтъчини и колагена - компонент на съединителната тъкан. Той отговаря за здравината на кръвоносните съдове, еластичността на сухожилията, усвояването на калция. Освен това предотвратява развитието на остеопороза, атеросклероза, инсулти и инфаркти, регулира дейността на млечните жлези.

продукти с високо съдържание на лизин

Трябва да се отбележи, че посочените по-горе бобови култури, за разлика от пшеницата и царевицата, съдържат голямо количество от аминокиселината. Зърнените растения я губят по време на термична обработка, също и при комбинирането на протеини със захар, което води до деактивиране на лизина.


Дневна необходимост

Дневната необходимост от лизин за възрастни е 23 мг/кг телесно тегло, а за бебета - 170 мг/кг.


Потребността от лизин нараства при:

  • повишено физическо натоварване (при бегачите на дълги разстояния недостигът на лизин може да доведе до възпаление на сухожилията, също и до мускулно изтощение);
  • промени, дължащи се на възрастта (особено при мъжкия организъм) - възрастните мъже се нуждаят от по-голямо количество лизин, отколкото младежите;
  • вегетарианство - тъй като хората, придържащи се към подобен хранителен режим, не получават достатъчни количества от аминокиселината с храната;
  • диета с ниско съдържание на мазнини.


Потребността от лизин намалява при:

Лизинът винаги е необходим на организма. Проучвания сочат, че веществото не се натрупва в тялото. Докато се намира в него, то изпълнява функциите на енергиен компонент.


Усвояване

Съществуват две разновидности на аминокиселината: D-лизин и L-лизин. Тялото ни усвоява изключително втория. При това за по-пълното използване от организма, употребата на веществото трябва да бъде съчетана с продукти, съдържащи витамини А, С, В1, също биофлаваноиди и желязо.

Ефективността на лизина е възможна само при наличието на съпътстващата аминокиселина аргинин. Най-удачното съотношение между двете се намира в сирената и други млечнокисели изделия.

Липсата на такива продукти в менюто или отхвърлянето им от организма могат да бъдат компенсирани от употребата на достъпни храни в комбинация с ядки, шоколад и желатин (в тях се съдържа аргинин).


Полезни свойства на лизина и въздействието му върху човешкия организъм

Лизинът не само се бори с различните вируси, включително всички видове херпес и ОРВИ, но и притежава редица други не по-малко полезни свойства. Към тях се отнасят: антидепресантна функция, способност за понижаване на тревожността, раздразнителност. По време на прием на лизин се повлиява благоприятно главоболието с мигренозен произход. При това аминокиселината не предизвиква сънливост и зависимост, не води до понижаване на работоспособността.


Взаимодействие с други есенциални елементи

Като всяко съединение, и лизинът тенденциозно взаимодейства с веществата в организма на човека, като на първо място с аргинин (както споменахме по-горе).


Признаци на излишък на лизин

Няма информация за проблеми, свързани с излишък на лизин в организма. Аминокиселината не е в състояние да се натрупва в тялото, не оказва токсично действие върху хората. Излишъците лизин са източник на енергия.


Признаци за недостиг на лизин:

  • повишаване на умората;
  • гадене;
  • световъртеж;
  • отпуснатост;
  • понижен апетит;
  • нервност;
  • засилен косопад;
  • менструална дисфункция;
  • намалено либидо;
  • проблеми с потентността;
  • чести вирусни заболявания;
  • анемия.

 

По статията работи: Радостина Райчева
Източник: edaplus.info
Снимка: wday.ru

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноСъставкиАлт. медицинаЛайфстайлСпортЗдравни съветиБотаникаХранене при...Изследвания