Начало Хранене Хранителни съставки Витамини Витамин В3 (никотинова киселина, ниацин, витамин РР)

Витамин В3 (никотинова киселина, ниацин, витамин РР)

Витамин В3 (никотинова киселина, ниацин, витамин РР) - изображение

Витамин В3 (никотинова киселина, ниацин, витамин РР) е водоразтворим витамин, който участва в обмяната на протеините, мазнините, аминокиселините и тъканното дишане. Съдържа се във всички продукти, в които има наличие на витамини от група В, но в различни количества.

Растителни източници:

- бобови култури

- зеле, броколи

- фурми

- фъстъци

- пшеничен зародиш

- пълнозърнести продукти

- слънчогледови семки

- билки (мента, маточина)

Животински източници:

- говежди черен дроб

- сирена

- яйчен жълтък

- мляко

- пилешко месо

- свинско месо

- телешки черен дроб

- камбала, риба Тон

- пуешко месо

Действие на витамина върху организма:

- нормализира концентрацията на липопротеини в кръвта

- понижава холестерола/фосфолипидите

- разширява малките кръвоносни съдове и подобрява микроциркулацията на кръвта

- оказва умерен антикоагулантен ефект

- подобрява паметта и координацията на движенията

Заболявания и състояния, които изискват прием на високи дози витамин В3:

- пелагра

- хроничен алкохолизъм

- хронични инфекции

- продължителна треска

- хепатити

- цироза на черния дроб

- хипертиреоидизъм

- продължителен стрес

- многоплодна бременност или бременност при зависими от никотин или наркотици жени

- нарушено мозъчно кръвообращение

- оклузивна болест

- диабетна полиневропатия

- трофични язви

Признаци на недостатък на никотинова киселина:

- поражения на стомашно-чревния тракт, диария

- кожни проблеми и увреждане на лигавиците, които водят до дерматити

- разтройства на нервната система, стигащи до деменция

Ако започнете да страдате от безсъние, страх, безпокойство, раздразнителност, невъзможност за съсредоточаване; ако започнете да напълнявате значително, а психичното ви състояние такова, че имате нужда от психолог; ако сте станали агресивни - всичко това означава, че трябва да обогатите менюто си с продукти, източници на витамини от група В (в частност: В1, В2, В3, В6), витамини А, С и други.

Термичната обработка не намалява съдържанието на никотинова киселина в продуктите, но ако менюто е богато на нишесте, организмът има нужда от повече витамин В3. При диабет, количеството му трябва да бъде над определената норма. Усвояването на витамина се затруднява при употребата на алкохол.

Витамин В3 е важен за мозъка толкова, колкото калцият за костите. Без него мозъкът не може да функционира нормално: човек започва да забравя, става асоциален, има проблеми със съня.

По информация от различни клиники, признаци на недостиг на ниацинова киселина се наблюдават при повече от 9% при жените и 8% при мъжете на възраст между 18 и 44 години.

Необходими дневни количества витамин В3:

- деца до 14 години и стари хора - 15 мг

- възрастни, изпълняващи лека физическа работа - 15 мг

- възрастни, подложени на тежка физическа работа - 20 мг

- възрастни, извършващи изключително тежък физически труд - 25 мг

- бременни жени - 25 мг

- кърмещи жени - 25 мг

4.3, 6 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноФизиологияНовиниЛечения