Начало Хранене Хранителни съставки Белтъчини Триптофан

Триптофан

Триптофан - изображение

Триптофанът се отнася към групата на незаменимите аминокиселини, присъстващи основно в продуктите с растителен произход. Той е полезен при синдром на хиперактивност при децата, използва се за нормализиране синтеза на хормона на растежа, за контролиране на телесното тегло. Източник е на хормона на радостта (серотонин), участва в производството на витамин В3 (ниацин).


Хранителни продукти с големи количества триптофан:

  • соя;
  • кашкавал;
  • прясно мляко;
  • кисело мляко;
  • извара;
  • гъби;
  • овесени ядки;
  • банани;
  • фурми;
  • фъстъци;
  • сусамови семена;
  • кедрови ядки;
  • орехи;
  • месо;
  • риба.

 

Дневна необходимост от триптофан

Дневно човек се нуждае от 1 грам триптофан. Препоръчително е да не се приемат таблетки за неговото набавяне, а количеството да бъде достигано чрез консумацията на изброените по-горе храни. Причината е, че синтетичната аминокиселина може да е с нарушена структурна схема, което да не й позволява да се усвои правилно от организма. Ако по някаква причина се налага използването на биологично активни добавки (БАД), съдържащи триптофан, то съчетайте приема им с въглехидратна храна.


Потребността от триптофан нараства при:

  • депресия;
  • агресивност и повишена раздразнителност;
  • тревожни състояния (включително при ПМС);
  • при храносмилателни разстройства, като анорексия и булимия;
  • главоболие от различен характер, включително мигрена;
  • натраплива невроза (обсесивно-компулсивно разстройство) и шизофрения;
  • хронични заболявания на сърцето и кръвоносните съдове;
  • нарушения на съня;
  • повишена чувствителност към болка;
  • зависимост от алкохол;
  • хронична умора.


Потребността от триптофан намалява при:

  • фамилна хипертриптофанемия (наследствено заболяване, което нарушава обмяната на веществата и води до натрупване на триптофан в кръвта);
  • болест на Hartnup (нарушение на активното транспортиране на триптофан през чревната стена, засягат се и бъбреците);
  • синдром на Tada (наследствено заболяване, свързано с нарушено превръщане на триптофана в кинуренин; наблюдава се увреждане на различни органи и системи, включително на ЦНС);
  • синдром на Price (генетично заболяване, изразяващо се в засилено отделяне на кинуренин с урината, и склеродермия);
  • индиканурия (повишено съдържание на органичното вещество индикан в урината).


Усвояване на триптофан

За пълния метаболизъм на аминокиселината е необходимо присъствието на витамини С, В6, В9 (фолиева киселина), както и на магнезий. Затова приемайки триптофан, не трябва да се забравя за изброените хранителни елементи.


Полезни свойства и въздействие върху организма

Употребата на триптофан въздейства благоприятно върху хронични сърдечно-съдови заболявания. Намалява се количеството за хората, злоупотребяващи с алкохол. Аминокиселината спомага за намаляване броя на инсултите, по лек е ПМС при жените, подобрява се качеството на съня и изчезват признаците на хронична умора.


Взаимодействие на триптофан с други елементи

Както вече казахме, аминокиселината взаимодейства добре с витамини В9, В6, С, също с магнезий. Освен това отлично се съчетава с въглехидратна храна.


Признаци за недостиг на триптофан:

  • раздразнителност;
  • лош сън;
  • бърза умора;
  • алкохолна зависимост;
  • често главоболие;
  • проблеми със сърцето и кръвоносните съдове;
  • симптоми на ПМС;
  • увеличени спазми на коронарните артерии.

 

Признаци на излишък на триптофан:

Завишените количества от аминокиселината може да бъдат причина за тумори на пикочния мехур.


Красота и здраве

Тъй като веществото е една от най-важните аминокиселини с естествен произход, то употребата му влияе благоприятно не само върху човешките органи и системи, но и върху външния вид. А когато говорим за добро настроение, трябва да кажем, че външният вид определено изпълнява съществена роля, за да имаме такова.


Редактор: Радостина Райчева
Източник: edaplus.info

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиСъставкиЛюбопитноАлт. медицинаЛайфстайлСпортБотаникаХранене при...Изследвания