Начало Хранене Хранителни съставки Мазнини Мазнини - обща характеристика, хранителни източници и дневна необходимост - 2 част

Мазнини - обща характеристика, хранителни източници и дневна необходимост - 2 част

Мазнини - обща характеристика, хранителни източници и дневна необходимост - 2 част - изображение

След като разгледахме основните групи мазнини и научихме за необходимостта им на организма, продължаваме с още информация за така ценните съставки на клетките.

От източници, базирани на медицински изследвания, става ясно, че растителните мазнини се усвояват по-бързо от животинските.

Тези от растенията се използват за по-бързо получаване на енергия, а животинските дават продължително чувство за ситост, благодарение на по-бавното им усвояване от организма. Според статистиката, мъжете предпочитат да консумират повече животински мазнини, а жените залагат на растителните.

мазнини
Мазнините и здравето

Диетолозите условно разделят мазнините на полезни и вредни за организма.

  • Към полезните се отнасят: полиненаситени и мононенаситени мастни киселини, съдържащи се в растителните мазнини, рибеното масло и яйчения жълтък (лецитин).
  • Като вредни се определят: мазнини, приготвени чрез продължително нагряване, получени при преработка на ГМО-продукти. Такива обикновено са част от състава на маргарини, майонеза, готварски мазнини и храни с тяхното съдържание.

мазнини


Полезни свойства на мазнините и тяхното въздействие върху организма

Изграждането на клетъчните мембрани, синтезът на половите хормони, усвояването на витамините А, Д, Е, К са само част от важните функции, които мазнините изпълняват в човешкото тяло. Те го предпазват от студ, като "въздушна възглавница" са за сърцето, черния дроб и бъбреците по време на различни телесни наранявания; дават енергия при продължително гладуване. Освен това, мазнините са изключително необходими за нормалната дейност на нашите мозък и нервна система.

 

мазнини

Взаимодействие с есенциални елементи

Есенциалните елементи са вещества и съединения, които са способни да взаимодействат помежду си. За мазнините такива са мастноразтворимите витамини. Първи в списъка е витамин А, който се съдържа в морковите, райските ябълки, сладките чушки, черния дроб, плодовете на облепихата и в жълтъка. Благодарение на витамина организмът ни има възможността да се справя с всякакви инфекции, кожата става по-здрава, косите по-красиви, очите - по-искрящи, а настроението - по-добро.

Що се отнася до витамин Д, ще кажем, че той има неоценима полза за костно-хрущялната система. Недостигът му в организма води до развитие на рахит. Витаминът се съдържа в: студено пресования зехтин, рибеното масло, черния дроб. Може да се произвежда от тялото при получаване на достатъчно количество слънчева радиация.

 

В третата част ще научите какви са признаците на недостиг и излишък на мазнини и още полезна информация.


<<< Към първата част


По статията работи: Радостина Райчева

Източник: edaplus.info
Снимки: TutKnow.ru; edaplus.info; FIT-COOK.ru; mixfacts.ru

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСъставкиЛюбопитноРецептиИсторияНовиниЗдравни съветиСнимкиХрани и ястияТестовеХранене при...СпортБотаникаЛечения