Начало Хранене Хранене при Хранене при кърмачета и деца Кърмене и витамин Д

Кърмене и витамин Д

Кърмене и витамин Д - изображение

Здравословното хранене и получаването на необходимите хранителни вещества, витамини и минерали, през периода на бременността или когато кърмите е важно за растежа и развитието на вашето бебе. Това се отнася и за количествата на витамин D, който спомага за развитието на здрави кости при бебето.

Витамин Д и здрави кости

Ако не получавате достатъчно количество витамин, през бременността, костите на бебето може да нямат нужната здравина. Това означава, че те ще бъдат по-меки и по-лесно чупливи. В такива случаи има голяма вероятност да се развие заболяване, наречено рахит.

Покриването на нуждите от витамин D, през бременността, ще осигури и нужните за новороденото количества, а също така увеличава шансовете за нормална и безпроблемно протичаща бременност.

Приемайте достатъчно витамин Д през бременността

Витамин D е от съществено значение за растежа на скелета и здравината на костите. Недостигът му може да доведе до забавяне на развитието, рахит и остеомалация (омекотяване на костите), припадъци, също е свързано с автоимунни заболявания и някои видове рак. За разлика от други витамини, които можем да получим от здравословна диета, малко храни съдържат витамин D (мазни риби, яйчен жълтък, плюс някои изкуствено обогатени маргарини, зърнени закуски или кисело мляко). Основният източник на витамин D е тялото ни, което продуцира витамина, слек като кожата е изложена на слънчева светлина. Когато обаче става въпрос за бебета и излагането им на слънце трябва много да се внимава. Затова най-добрият начин да се предотврати недостиг при тях е даването на витамин под формата на капки.

Витамин D и кърмене

Докато кърменето е препоръчителният метод за хранене на бебетата и им осигурява необходимите хранителни вещества и имунни фактори, то не може да осигури достатъчно количество витамин D. Всъщност е невъзможно даден човек да консумира целия витамин D, който тялото му изисква само от храната. Ето защо слънцето играе голяма роля при получаването му. Когато кожата е изложена на слънчева светлина тялото започва да произвежда витамина. Когато обаче имате новородено, обикновено оставате на закрито за няколко дни до няколко седмици или месеца. А при излизане навън бебето обикновено е добре облечено, покрито с одеало или използвате слънцезащитни продукти, тъй като кожата му е много нежна, а вие също се предпазвате от слънчеви изгаряния. Поради изброените фактори, само кърмата не осигурява на бебетата достатъчно количество витамин D.

Кърмене и витамин D

Ако една жена има достатъчно добри нива на витамин D преди и по време на бременността, нейното бебе ще се роди с добри запаси от витамина. След раждането тези запаси, в комбинация с умерено излагане на бебето на слънчева светлина, плюс малкото количество от кърмата, биха осигурили достатъчно количество от витамина за кърменото бебе. През последните години, обаче, се установява, че много жени имат недостиг на витамин D. В резултат на това нивата му в кърмата и съответно в организма на бебето са намалени.

Ползи за здравето

Ползите за здравето от приемането на подходящ витамин D са различни за майките и бебетата. Първо, нека погледнем майката. Възрастните хора се нуждаят от витамин D, който да абсорбира калций и да поддържа костите твърди и здрави. Дългосрочният недостиг може да доведе до остеопороза при жените. Витамин D също помага за регулиране на имунната система и подпомага дихателната система.

При децата и особено при кърмачетата, които не получават достатъчно витамин, може да се стигне до развитие на болест наречена рахит. Заболяването не позволява правилното развитие на костите на вашето дете. Те са меки, лесно се огъват и чупят.

Много е важно новородените и малките деца да получат достатъчно витамин D, за да изградят твърди и здрави кости. Малко след раждането, този витамин оказва голямо влияние върху хормоналния баланс на бебето. Той отговаря за регулирането на фосфатния и калциевия метаболизъм и осигурява укрепване на костите и зъбите на детето. Тъй като кърмата е известна с недостига си на витамин D, повечето педиатри препоръчват даването му под формата на течна добавка.

Витамин D на капки

Колко витамин D съдържа кърмата обикновено?

Човешката кърма е много слаб източник на витамин D. Тя обикновено съдържа по-малко от 50 IU. Това не е дефект в млякото, а резултат от недостатъчен прием на нужното количество витамин, което кърмещата майка трябва да получава. Ако майката приема 6400 IU на ден, тя ще достави на детето си достатъчно количество чрез млякото и няма да има нужда да дава допълнително витамин под формата на капки.

Недостиг на витамин D

Витамин Д - как да си го набавимМного е трудно да се поддържат оптимални стойности от витамина с храната, защото тялото разчита на производството му, когато кожата е изложена на слънчева светлина. Ограниченото време прекарано на открито или прекалената употреба на слънцезащитни продукти може да причинят недостиг на витамина.

Липсата на достатъчно количество от витамина сред кърмачетата е рядко състояние, но може да се случи, ако детето не го получава като добавка под формата на капки или чрез адекватно излагане на слънчева светлина. На практика всеки е изложен на риск от дефицит на витамин D, само бебетата, хранени с адаптирано мляко са предпазени, тъй като то е обогатено с витамини и минерали (съдържа 400 IU витамин D).

Редица фактори намаляват количеството витамин D, което човек синтезира от слънчевата светлина. Те включват:

  • живеещите на север от екватора, където дневните светлинни часове са намалени (например във Великобритания между октомври и април повечето хора са с недостиг на витамин D);
  • високи нива на замърсяване на въздуха;
  • плътно облачно покритие;
  • степента, до която дрехите покриват кожата (бебетата често попадат в тази категория);
  • използване на слънцезащитни продукти (бебетата често попадат и в тази категория);
  • пигментация на кожата: хората с тъмна кожа (необходимо е повече слънце, за да се синтезира същото количество от витамина като при хора със светла кожа);
  • хора със затлъстяване и ИТМ над 30.

Ако бъдещата майка е изложена на риск от недостиг на витамина, коригирането на нивата му по време на бременност ще попречи на бебето да се роди с ниски стойности на витамин D.

Възможно ли е да се получи достатъчно витамин D чрез излагане на слънце, без приемане на добавка?

Да, макар че е трудно да се постигне, особено през зимата. Трудно е дори и през другите сезони в далечните северни райони или ако имате по-тъмна кожа. Дефицитът на витамин D е сравнително често срещан дори и в слънчеви климатични условия като Южна Америка. Ако редовно посещавате солариум, вероятно ще си осигурите адекватни нива на витамина (но това носи други рискове за здравето ви). Повечето хора смятат, че приемането му като добавка е по-лесен вариант.

Набавяне на витамин D от слънцетоАко кърмещата майка знае, че ниво на витамин D в кръвта й е нормално, това означава ли, че млякото й ще съдържа достатъчно витамин D?

НЕ! Активният метаболит на витамин D в кръвта не е добро отражение на количеството витамин D, което може да премине в кърмата. Те са две различни съединения. Тъй като витамин D (а не активният метаболит 25 (OH) D) е формата, която преминава в майчиното мляко, единственият сигурен начин е бебето да приема всеки ден нужната доза под формата на капки.

В някои източници се твърди, че дефицитът на витамин D при бебе не може да бъде възстановен само от майчиното мляко, дори ако майката започне да попълва собствения си недостиг. Други изследователи предполагат, че когато кърмещата майка има достатъчно високи стойности на витамин D, ще бъдат достигнати адекватни нива на витамина и в кърмата.

Какви дози при майката ще увеличат количеството витамин D в кърмата?

Статия от 2013 г. за витамин D по време на бременност и кърмене представена от Съвета за витамин D и статия на Робърт Хейни (Robert Heaney), обсъждат изследователски проучвания, които показват, че приемането на високи нива от 5 000-6 000 IU/дневно витамин D от майката, увеличават стойностите му в кърмата.

Въпреки това Balasubramanian и други предупреждават, че безопасността от такива високи дози при кърмещи жени не е доказана.

Препоръки за витамин D и кърмене

Препоръките за прием на витамин D като добавка варират между организациите дори с до десет пъти по-голяма разлика. Повечето здравни препоръки понастоящем се съсредоточават върху отпускането на капки от витамин D на кърмените бебета, за да се уверят, че получават адекватно количество. Обаче други като Робърт Хейни (Robert Heaney) препоръчват майката да приема достатъчно количество от витамина, така че тя да покрива собствените си нужди и тези на бебето, без да се налага да дава в допълнение витамин под формата на капки.

Ето и други мнения:

Научният консултативен комитет по хранене (SACN) е изготвил доклад през юли 2016г., на който общественото здравеопазване в Англия основава препоръките си. Те препоръчват 400 IU дневно за кърмеща майка и 340 до 400 IU на ден за всички кърмени бебета от раждането до едногодишната възраст, освен ако не приемат повече от 500 ml обогатено адаптирано мляко на ден.
Научният консултативен комитет по хранене препоръчва:

  • референтен хранителен прием от 10 микрограма (400 IU) витамин D на ден през цялата година за всички от населението на възраст над 4 години;
  • референтен хранителен прием от 10 микрограма витамин D на ден за бременни и кърмещи жени и популационни групи с повишен риск от дефицит на витамин D;
  • "безопасен прием" от 8,5 до 10 микрограма (340-400 IU) на ден за всички деца от раждането до 1 година;
  • "безопасен прием" от 10 микрограма на ден за деца на възраст от 1 до 4 години.

Д-р Луи Леви, ръководител на науката по хранене в обществено здраве в Англия (PHE), заявява: "Здравословно, балансирано хранене и кратки излагания на слънце са достатъчни за повечето хора, за да получат дозата витамин D, от която се нуждаят през пролетта и лятото. Въпреки това, всеки ще трябва да обмисли приемането на витамина като добавка през есента и зимата, ако не консумира достатъчно храни, които естествено го съдържат или са подсилени с него. Тези, които не излизат на слънце или винаги покриват кожата си, трябва да приемат добавка от витамин D през цялата година. "

Американската академия по педиатрия (AAP) препоръчва всички кърмени бебета да получават 400 IU/ден капки витамин D, като приема започне през първите няколко дни от живота им и продължи докато не бъдат отбити или докато не започнат да приемат обогатено с витамин D адаптирано мляко.

Отделът по здравеопазване и медицина (HMD) известен преди като Институт по медицина (МОМ) препоръчва доза на витамин D за бременни и кърмещи майки от 600 IU/ден с по-висок прием до 4000 IU.

Съветът за витамин D обсъжда препоръки за бременни и кърмещи майки и включва тези на Съвета по хранене и специалисти в областта на ендокринологията в статията си за витамин D през 2013 г. В нея се говори как да се вземе предвид експозицията на слънце, когато се взема решение за добавка витамин D при кърмещи жени. Препоръките на съвета за витамин D са, че няма нужда да се дава като добавка на бебето, ако майката приема 6 000 IU на ден (в такъв случаи майчиното мляко ще бъде богато на витамина). Ако обаче тя не приема такова количество, приема по-малко от 5000 IU дневно, или не се излага на слънце, бебето трябва да приема витамин D като течна добавка.

Според други източници 5 000-6 000 IU витамин D изглеждат висока доза, но е важно са знаем, че само за 15 минути цялото тяло, изложено на слънце в средата на деня през лятото, произвежда над 10 000 IU от витамина.

Витамин D е изключително важен за здравето на майката и бебето. Добрата новина е, че начините да си го набавите са много прости: ядете храни, богати на витамин D, излагате се умерено на слънце или вземете добавка, ако е необходимо.

Как да си набавим витамин Д

А нуждата от добавяне на витамин D варира в целия свят според климата и начина на живот. Препоръките по-горе могат да се променят. Затова е желателно да обсъждате новостите с вашия личен лекар и педиатъра на детето.

Повече информация за витамин D ще откриете в:

 

Източници:

http://breastfeeding.support
https://www.cdc.gov
http://kellymom.com
http://www.unicef.org.uk
https://www.reuters.com
https://ostelin.com.au
http://www.mayoclinic.org
https://ods.od.nih.gov
https://www.healthypregnancy.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияХранене при...Алтернативна медицинаСнимкиНовиниФизиологияЛеченияЛюбопитноИсторияЗдравни съветиЛайфстайлОрганизацииСъставкиСпортНормативни актовеМедицински изследванияБотаникаПроизводители