Начало Хранене Хранене при Здравословно хранене Водата и нашето здраве

Значението на водата за човешкия организъм

Значението на водата за човешкия организъм - изображение

Водата е предпоставка за добро самочувствие. Тя няма хранителна стойност, но е задължителен елемент за всеки жив организъм на Земята. Тялото на хората се състои от 50-86% вода (86% - новородени и 50% при стари хора.) Съдържанието й в различните части на тялото е следното: кости - 20-30%, черен дроб - до 69%, мускули - до 70%, мозък - до 75%, бъбреци - до 82%, кръв - 85%.

Човек може да оцелее без храна 50 дни, ако през това време пие прясна вода, но без нея ще преживее едва 5 дни. По данни от медицински изследвания, при загуба на влага в рамките на 6-8% от телесното тегло следва прилошаване, ако процентите се увеличат до 10 се появяват халюцинации, при 12% - организмът не може да се възстанови без медицинска помощ, а при 20% загуба настъпва смърт.

Ролята на водата за организма:

- регулира температурата на тялото

- помага на организма да усвоява хранителните вещества

- предпазва жизненоважни органи

- "смазва" ставите

- участва в обмяната на веществата

- извежда различните вредни вещества от организма

Хората започват да изпитват жажда, когато количеството вода в тялото се намали с 1-2% (0,5-1,0л), 10% понижение води до необратими изменения, а фаталните 20% представляват 7-8 л от течността. Обикновеният човек губи около 2-3 литра дневно. В горещо време, при висока влажност на въздуха и при спортна дейност това количество се увеличава. Само чрез дишането губим почти половин литър вода всеки ден.

Дневната необходимост на възрастен е 30-40 грама на килограм тегло. Близо 40% от нужната вода си набавяме чрез храната, а останалите трябва да приемаме под формата на различни напитки. През лятото това са 2-2,5 л, в горещите части на света - 3,5-5,0 л на денонощие, а при температура на въздуха 38-40 градуса и ниска влажност за работещите на открито - 6-6,5 литра вода. Поради тази причина, жаждата не трябва да бъде ориентир за това дали да пиете вода или не, този рефлекс настъпва на един по-късен етап и не е адекватен показател за това, какво количество течност да се приеме.

Интересно е да се знае съдържанието на вода в основните храни:

- хляб - около 50%

- месо - 58-67%

- плодове и зеленчуци - до 90%

Около 3% от безценната течност се образува в резултат на биохимични процеси в самия организъм. Според някои данни, за 60 години човек изпива около 50 тона. Участвайки в обмяната на веществата, водата позволява да се намалят мастните натрупвания и да се понижи теглото. Много от тези, които искат да отслабнат смятат, че организмът задържа водата и се стараят да пият по-малко. Нищо подобно, тя е естествен диуретик и ако не приемате колкото е необходимо, то няма да загубите и килограми.

Осигуряването на достатъчно количество от течността прави организма по-издръжлив и по-енергичен, той по-лесно регулира теглото си, защото се подобрява храносмилането.

Последствията от обезводняване:

- суха кожа (може да е съпроводено със сърбеж)

- умора

- лоша концентрация

- главоболие

- повишено кръвно налягане

- бъбречни проблеми

- суха кашлица

- ставни и гръбначни болки

- нарушена обмяна на веществата

- промяна в състава на стомашния сок

- нарушена терморегулация

- повишена концентрация на сол в клетките

Научни изследвания доказват, че приемът на достатъчно количество вода намалява до минимум болките в гърба, мигрената, ревматични болки; също понижава холестерола в кръвта и кръвното налягане, намалявайки риска от сърдечен пристъп. Водата е един от най-добрите начини да се избегне появата на камъни в бъбреците. Тъй като не съдържа мазнини, сол, холестерол, кофеин, то тя се отделя по различен начин.

Редовното й пиене подобрява мисленето и координирането на мозъчната дейност. Главният мозък и целият организъм ще бъдат достатъчно заредени с нужните вещества, ако водата, която се консумира бъде с добро качество, т.е да е богата на минерални вещества. Здравият човек е най-добре да пие често и по малко. Вредно е да се приема голямо количество наведнъж, защото цялата течност се абсорбира в кръвта, излишъкът няма да се отдели чрез бъбреците и така сърцето се натоварва допълнително.

Сами можете да си направите извод за огромната роля на водата за организма. Всеки от нас трябва да си създаде условия за запазването на безценния воден баланс чрез правилен хранителен режим. Разбира се, необходимостта от вода при всеки човек е индивидуална и зависи от теглото, възрастта, сезона, здравословното състояние, менюто и др.

Пийте вода и бъдете здрави!

4.7, 6 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноНаправления в медицинатаСпортЛайфстайлФизиологияЗдравни съветиЛеченияНормативни актовеСоциални грижиХранене при...НовиниСнимкиИсторияТестовеПатологияБотаникаПсихологияРецептиЛичностиОрганизацииКлинични пътекиХрани и ястияВидеоСпорт и туризъмДиетиАлт. медицинаПроизводителиИнтервютаАнкетиЗаведенияОбразованиеОткрития