Начало Хранене Рецепти Добре е да знаете ... Личности в кухнята Да победиш Хашимото и инсулинова резистентност с помощта на храната - разказ от първо лице на блогърката Дени

Да победиш Хашимото и инсулинова резистентност с помощта на храната - разказ от първо лице на блогърката Дени

Да победиш Хашимото и инсулинова резистентност с помощта на храната - разказ от първо лице на блогърката Дени - изображение

Запознайте се с Дени – един истински ценител на вкусното. Някъде бях прочела преди време, че истинските чревоугодници знаят как да се насладят на истински вкусната храна, без да я променят. Дени разказва как е победила инсулиновата резистентност и болестта на Хашимото, променяйки начина си на хранене и запазвайки любовта си към кухнята и храната. В нейния блог ще откриете страхотни и разнообразни рецепти, които са подходящи за всеки, готов да изпробва режима й на хранене. А ето и какво ни разказа самата Дени за себе си, заболяванията и борбата с тях.

С какво се занимаваш извън кулинарията, разкажи ни повече за себе си, кое те вдъхновява?

Аз съм Дени, движещата сила зад блога Healthy with Deni. В работно време съм Дени, която тества софтуер и открива грешките в него, преди да ги открие клиентът. В свободното си време съм Дени, която се старае да не прави грешки в кухнята :) Вдъхновяват ме хубавата храна, интересни ресторанти, местни подправки. Старая се поне веднъж годишно да пътувам, за да си осигуря вдъхновение - половин година, докато подготвям пътуването и след това половин година, докато страдам, че е приключило така бързо.

Дени

Какво те запали по здравословното хранене и те накара да промениш начина си на хранене и изобщо начина на живот?

Много ми се иска тук да напиша една хубава история как сама съм се вдъхновила и съм открила здравословното хранене и как животът като цяло е цветя и рози. За съжаление и аз като много млади хора промених начина си на живот заради болести. Дълго време се притеснявах да говоря за това, защото по-далечното ми обкръжение приемаше всичко с насмешка, но открих, че когато говоря свободно по темата, помагам на себе си, но явно помагам и на много непознати хора, които ме четат. Дългата история накратко – по-малко от месец след сватбата ни, съпругът ми сподели, че има постоянно главоболие. Изпратихме го на изследване и се оказа, че има инсулинова резистентност. Тъжно е, че в България тя се „лекува“ с прием на лекарства за цял живот. Тъй като на 27 години хапчета за цял живот не ми звучеше добре, се заех да се информирам за това как се справят с болестта в световен мащаб. Открих добри отзиви за високомазнинното-нисковъглехидратно хранене (ВМ-НВХ), запознах се с материали на водещи лекари, които имат собствени режими, базирани на този вид хранене, запознах се с хиляди блогъри и резултатите им. Естествено открих и българската общност от лоукарбъри (от английското low carb – ниски въглехидрати). Не звучеше трудно и както се казва, събрахме семейния съвет и аз реших, че започваме! Още след първата седмица разбрах, че сме на прав път, а след първия месец в половинката ми имаше коренна разлика. Тъй като при мен нещата не се промениха много, реших, че е добре да си направя контролни изследвания, които потвърдиха опасенията ми – и аз имах инсулинова резистентност, с бонус Хашимото. Няма по-голям стимул да се промениш от това да искаш да си здрав и да прекарваш повече време с любимия си човек. След като знаех, че режимът ще помогне и на двама ни, нямаше какво да ме спре. 

Често неглижираме диагнози като инсулинова резистентност и Хашимото, но те не са никак безобидни. Какво се промени за теб, след като научи за тях и трудно ли е човек да промени начина си на хранене?

Както казах, хората често неглижират такива диагнози и проблеми, може би защото смятат, че щом нещо няма външно изражение, значи не е истинска болест. На нас външно ни нямаше нищо, това да си дебел не се свързва с болести, казват ти, че ядеш много. За инсулиновата резистентност не се говори и никой не знае, че тя е крачката преди диабета.

Проблемите с щитовидната жлеза, като Хашимото, според мен се превръщат в „модерната“ болест и са може би малко по-обсъждани, но това не значи, че се разбират. Всъщност и аз не бях чувала за тях преди да ги намеря у дома. Всеки е чувал за автоимунни заболявания вече, но ако не те засягат, не знаеш за какво става въпрос. Сега се старая да информирам хората максимално за това откъде започват тези болести и как можем да ги контролираме. Много често чета, че хората нямат стимул да променят хранителните си навици и се замислих кое, ако не здравето и животът ти може да те мотивира? Аз искам да съм здрава, искам хората около мен да са здрави. Искам вирусите да ме подминават, да мога да забременея без проблеми, да подобря качеството си на живот цялостно, и ако това значи, че ще трябва да си контролирам картофите, то мисля, че това е една много малка жертва.

Разкажи ни повече за режима ти на хранене, от колко време го следваш и какви са ефектите от него върху здравето ти?

Започнах да се храня ВМ-НВ през октомври 2016 г. С основните принципи се запознах в интернет и в началото карах по възможно най-трудния начин – теглене на кухненско кантарче и сметки в тефтер. Сега ще уплаша всеки, който се е заинтригувал. По принцип човешкото тяло се „храни“ от въглехидрати, но при инсулиновата резистентност става резистентно и вместо да ги обработи, за да функционирате, то ги трупа като запас – на кръста (да, така неприятните паласки), на корема и по бедрата например. А вие сте постоянно гладни, възможно е да изпаднете и в гликемичен шок, който може да започне със силен глад за сладко, да мине до буквално разтреперване и дори до припадъци. Затова, както се досещате от името, въглехидратите са сведени до минимум, най-голяма част от храненето се полага на мазнините, а след мазнините е протеинът. Т.е ядене на месо, яйца и зелени зеленчуци на корем. Забравяме за тестото, картофите, ориза. Хубавото на този режим е , че търпи достатъчно модификации спрямо нуждите и целите ви. Аз започнах със силно ограничения вариант (до 20 гр въглехидрати на ден), който ни помогна да свалим основните ни килограми. Още на втория месец спряхме да приемаме лекарства. Премахнах силния косопад, който имах от Хашимото, кожата ми се изчисти, забравих за всякакви предменструални симптоми. Метаболизмът и на двама ни се подобри и смятам, че всичките ни рецептори са станали по-чувствителни. Към днешна дата сме се разделили аз със 17 кг, той с 25 кг, а няколкото контролни изследвания, които правим регулярно, са винаги в норма. Имаме толкова много енергия дори с 4 тренировки седмично, сънят ни се регулира и най-важното според половинката - аз вече нямам онези типично женски настроения, от една в друга крайност.

Дени

Как се роди блогът Healthy with Deni?

Блогът ми се появи като естествено продължение на новия ни начин на живот. Всъщност аз и преди имах блог, но реших да започна на чисто с този и да се постарая да е само с режимни рецепти, защото когато започнах, имаше само една дама, която пишеше такива рецепти. В началото беше трудно, но с времето започнах да следя все повече чужди блогъри и да си позволявам да експериментирам с нови продукти. Чрез храната отворих душата и дома си и споделям ежедневните ни менюта, малки хитрини и идеи, авторски рецепти и всичко, което може да вълнува всеки, който се храни ВМ-НВ.

Какви са специфичните неща при приготвянето на нисковъглехидратни рецепти?

Сигурна съм, че в момента много хора си мислят какво пък сложно да има при този вид хранене, нали казах, че се яде месо и салата? Но всъщност почти всяка рецепта съдържа някой продукт, който не е режимен под една или друга форма. Супа с фиде, с картофи или с ориз? Сгъстяването на всяка българска манджа е с брашно, а за десерти да не отварям дума дори, нали. Понякога това може да превишава дневната ви доза въглехидрати. Най-голямото ми предизвикателство и до ден днешен е да правя десерти без подсладители. Въпреки че на пазара се предлага голям набор заместители на захарта, в крайна сметка те действат по един и същ начин на тялото и аз се старая да не използвам никакви или поне те да са в такова количество, че разделени на броя порции, да са в разумна граница. След десертите, разбира се, поставям „тестените“ продукти. Защото човек и добре да живее, в крайна сметка иска една филия хляб. Да приготвиш продукт, който е направен от ядки и безглутенови продукти, но в крайна сметка да има вкус на хляб, не е лесно. Трябва да се запознаеш с много нови продукти, да научиш спецификата им на приготвяне, дали и за кого са подходящи, защото има продукти, които се използват при ВМ-НВХ, но не са препоръчителни при Хашимото например.

Какви съвети може да дадеш на всеки, решен да промени храненето си?

Първо искам дебело да подчертая, че не искам да кажа, че моят начин на живот е най-правилното решение за всеки. Най-важното, което мога да дам като съвет на всеки, е да се опита да спи повече, да пие много вода и да спортува или поне да се разхожда. Ако решите да промените храненето си, го направете информирано. Не вярвайте на магически диети с краен срок, защото и резултатите им са с краен срок. Не вярвайте на персонални режими за 20 лв, защото това не е себестойността на времето, което би отделил за вас истински професионалист. И ако мислите, че най-лошото, което може да ви се случи, е да си върнете килограмите, ще ви кажа, че с лишения можете да си докарате хормонални проблеми и болести, които след това с години да не можете да излекувате. Не се страхувайте да питате, свързвайте се с блогъри като мен и задавайте въпросите, обогатявайте се и обогатявайте и нас, защото смятам, че човек се учи, докато е жив.

А ето как се промениха Дени и съпругът й благодарение на режима:

Преди и след

 

Дени ни приготви специална пица Калцоне, която отговаря на всички изисквания на режима. Вижте как сами да я приготвите ТУК!

 

Автор: Данна Панджарова
Снимки: личен архив

Още по темата:

3.5, 8 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ С РЕЦЕПТАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ РЕЦЕПТАТА

РЕЦЕПТАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияРецептиБотаникаХранене при...СнимкиАлт. медицинаИзследванияСпортИсторияЗдравни съветиВидеоЛеченияНовиниЛюбопитноФизиологияЛайфстайлИнтервюта