Начало Хранене Групи храни и ястия Зърнени храни Теф

Теф

Теф - изображение

Тефът е зърнено-житна култура, родом от Етиопия. Днес се отглежда още в Индия, Австралия и САЩ. Зърната на растението са мънички, покрити са с обвивка, а цветът им може да бъде както бял, така и червеникав и кафеникав. Вкусът наподобява този на ядки, отличава се със сладост, затова в кулинарията зрънцата отлично се съчетават с орехите и лешниците.


Състав

Най-характерната черта на културата е, че нейните зърна не съдържат глутен, за разлика от повечето подобни растения. Съдържа големи количества целулоза и калций. Химичният й състав я прави полезна за консумация, а той е представен от хранителни влакна, мазнини, въглехидрати, вода, белтъчини и нишесте.

В състава влизат още полезни елементи, като: ретинол, мед, тиамин, манган, пантотенова киселина, токоферол, селен, рибофлавин, пиридоксин, холин, магнезий, желязо, цинк, натрий, калций, фосфор, калий.

Храните, приготвени от зрънцата теф, се усвояват лесно и дават продължително чувство за ситост.


Полезни свойства

Редовната консумация на теф не натоварва допълнително стомаха, а полезните елементи, които съдържа растението, спомагат за укрепване на имунната система.

Зрънцата са подходящи за прием от хора с непоносимост към глутен, а наличието на много желязо в състава ги прави подходящо профилактично средство против анемия.

Отвара от тях се пие за повишаване на хемоглобина в кръвта.

Подпомагат за намаляването на телесното тегло и менструалните болки, подобряват циркулацията на кръвта, укрепват костите и сърдечно-съдовата система, помагат в борбата с диабет, поддържат нормалните растеж и развитие на организма.

Зърната съдържат 8 полезни аминокиселини, включително една от редките и важни за здравето - лизин. Тя в голяма степен има отношение към нормалните растеж и развитие на човека.

Тефът е богат и на растителен протеин, необходим на нашия организъм за изграждането на нови и лечението на стари клетки. За разлика от животинския, този белтък по-лесно се разпада и усвоява, затова растението е подходящо за всички привърженици на здравословното хранене, не само за вегетарианците.

Широкият спектър от минерали (особено калций) и хранителни вещества правят зрънцата изключително полезни за костите, затова страдащите от остеопороза може да им се доверят.

Витамините никак не са малко в тефа, и особено витамин С. Както е известно, той действа благоприятно върху имунитета, стимулира производството и активността на колагена, необходим за създаването на нови клетки, кръвоносни съдове, органи и мускулна тъкан.

Дребните зърна се препоръчват за подобряване на храносмилателния процес, както и като слабително средство. Високото съдържание на хранителни влакна в тях помага на организма да балансира нивото на холестерола, предотвратявайки запек, подуване на корема и други по-сериозни проблеми със стомаха и червата.

Няма как да пропуснем и страдащите от диабет, защото консумацията на културата подобрява състоянието на пациентите с това заболяване. Тя дава възможност да се забави попадането на инсулин кръвта, а това се дължи на много хранителни влакна в растението.

Наличието на мед в състава на тефа също има важна роля. Елементът е ценен за процеса на производство на енергия, за растежа и възстановяването на клетките, за създаването на червени кръвни телца. Без необходимото количество мед страдат много системи от човешкия организъм.

И ако дотук говорехме за големи количества полезни вещества, определящи зрънцата като много ценни, то на финала ще кажем, че натрият в тефа е малко, а това е добре, тъй като се предотвратяват запушвания на артериите, което води до понижаване на кръвното налягане. Следователно, намалява се рискът от инсулт и сърдечни пристъпи, като цяло и натоварването на сърдечно-съдовата система.

 

Употреба в кулинарията

От зърната се прави брашно, което се използва за изготвянето на хляб, печива и сладкарски изделия, за панировка. Културата се съчетава добре с кореноплодни (например цвекло и моркови).


Противопоказания

Да не се консумира при индивидуална непоносимост.

 

Редактор: Радостина Райчева
Източници: calorizator.ru; orehi-zerna.ru; diets.ru
Снимка: diets.ru

5.0, 1 глас

ХРАНИТЕЛНА СТОЙНОСТ ПРИ 100ГР.

Вода10 мл.
Белтък13,3 гр.
Мазнини2,4 гр.
Въглехидрати73,1 гр.
Калории367 кал.

ВИТАМИНИ И МИНЕРАЛИ

С, от група В; желязо, мед, калций и други

ДРУГИ

Други полезниаминокиселини, хранителни влакна

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияРецептиЗдравни съветиАлт. медицинаЛюбопитно