Начало Хранене Групи храни и ястия Зеленчуци Алабаш

Алабаш

Алабаш - изображение

Алабашът е известен още като германска ряпа. Той е кръгъл грудковиден зеленчук от рода на кръстоцветните (като карфиол, броколи, брюкселско зеле).

Алабашът е многогодишно растение, което се консумира през студения период от годината. Отглежда се във всички климатични пояси заради сочното си кръгло стебло и наподобяващите ряпа на вкус листа.

Алабашът може да издържа до 30 дни след откъсване, ако се съхранява на студено.

Зеленчукът има вкус и текстура, подобни на стъблото на броколи, но е по-мек и по-сладък. Младите растения са по-хрупкави.

Има два основни сорта алабаш - бял и лилав, но въпреки разликите в цветовете, сърцевината им е еднаква - леко жълтеникава.

Хранителна стойност за 100 грама

Алабашът е особено богат на витамини и диетични фибри. В 100 грама от зеленчука се съдържат 27 калории, като незначително количество от тях са мазнини, и няма никакъв холестерол. Протеините са 1.70 грама, а въглехидратите 6.20 грама, като 3.6 грама от тях фибри.

Източник на витамин С: осигурява 62 милиграма от ценния витамин. Витамин С е антиоксидант, той спомага на тялото да поддържа здрави съединителната тъкан, зъбите и венците. Допринася за борбата на тялото с различни заболявания и инфекции, спомага при превенцията на рак, като изчиства вредните свободни радикали от тялото.

Алабашът, като останалите зеленчуци от семейство кръстоцветни, съдържа здравословни фитохимикали, като изотиоцианати, сулфорафан и индол-2-карбинол, за които се предполага, че предпазват от рак на дебелото черво.

Съдържа много витамини от група В, като ниацин, витамин В6, тиамин, които действат като кофактори за ензимите по време на различни метаболитни функции в тялото.

Алабашът има добри нива на минерали: мед, калий, калций, манган, желязо и фосфор са особено концентрирани в него. Калият е важен компонент за изграждането на клетките и контролирането на телесните течности, които помагат за контролирането на сърдечната честота и кръвното налягане.

Стръковете на зеленчука са много полезни и хранителни, съдържат каротин, витамин А, витамин К, минерали и витамини от В-комплекс.

Начин на приготвяне

Алабашът трябва да се измие обилно под течаща вода и да се накисне в солена вода за 14-15 минути, за да се почисти от всички почвени остатъци по него.

Точно преди да го сготвите, го обелете.

Ползи за здравето

  • Подобрява храносмилането - като повечето кръстоцветни зеленчуци, алабашът е източник на фибри, които могат да подобрят храносмилането.
  • Подпомага отслабването - алабашът е перфектната храна за диета, заради ниското съдържание на калории и високо на фибри. Фибрите ни карат да се чувстваме сити, което намалява обема на поетата храна и по този начин предпазва от преяждане.
  • Увеличава енергията - заради високото съдържание на калий, зеленчукът играе основна роля в мускулното и нервно поведение на организма. Подпомага движението, дишането, реакциите и функционирането на организма ни всеки ден. Наличието на калий е чудесно допълнение към диетата, за да бъдете бдителни и енергични.
  • Регулира кръвното налягане - съдържанието на калий също подпомага намаляването на налягането върху сърдечносъдовата система и облекчава налягането в кръвоносните съдове и артериите, а това подпомага кръвообръщанието.
  • Намалява риска от анемия - калцият, намиращ се в алабаша, подпомага усвояването на желязото, което помага при превенцията на анемия.
  • Подобрява костната плътност - с напредването на възрастта костите отслабват, а един от най-добрите начини за превенция е да се консумира богата на минерали храна със съдържание на манган, желязо и калций.
  • Грижа за очите - алабашът е богат източник на каротини, включително бета-каротин, който действа като антиоксидант в организма, особено в областта на очите. Витамин А може да помогне за предотвратяването на макулната дегенерация и забавя или предотвратява появата на катаракта.
  • Ускорява метаболизма - повечето хора, които искат да регулират метаболизма си, трябва да консумират храни с богато съдържание на витамини В-комплекс, които играят ключова роля в ензимните процеси в тялото.

Противопоказания

Алабашът съдържа гиотрогени, които са противопоказни при хора с нарушена функция на щитовидната жлеза. Те могат да предизвикат подуване и оток в нея.

За framar.bg: Данна Панджарова
Източници: organicfacts.net; nutrition-and-you.com
Снимка: yemek.com

5.0, 1 глас

ХРАНИТЕЛНА СТОЙНОСТ ПРИ 100ГР.

Белтък1,79 гр.
Мазнини0.10 гр.
Въглехидрати6,20 гр.
Калории27 кал.

ВИТАМИНИ И МИНЕРАЛИ

витамин С, витамин А, калций, калий

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияРецептиЗдравни съветиЛюбопитноБотаника