Начало Хранене Хранене при Здравословно хранене Защо да изберем пълнозърнестото брашно пред бялото

Защо да изберем пълнозърнестото брашно пред бялото

Защо да изберем пълнозърнестото брашно пред бялото - изображение

Темата за здравословното хранене се обсъжда от всички, но често определението за "здравословно" е строго индивидуално. За пълнозърнестите храни обаче, две мнения няма. Но знаете ли защо се препоръчва да се консумира пълнозърнест хляб вместо бял? Тук ще дадем отговор на голяма част от въпросите, които си задавате, и ще разберете защо е по-добре да изберете пълнозърнесто брашно пред бяло.

Консумирането на храни, направени от брашно - натрошени на фин прах зърна - ви помага да достигнете необходимата дневна доза зърнени храни. Въпреки това не всички брашна са еднакви: бялото е направено от силно рафинирани и преработени пшенични зърна, а пълнозърнестото от зърна, които не са претърпели тежка обработка. Пълнозърнестото и бялото брашна имат и някои разлики в хранителната си стойност.

Съдържание на фибри

Една от основните хранителни разлики между пълнозърнестото и бялото брашно е съдържанието на фибри. Диетичните фибри имат редица ползи за здравето - предотвратяват запека, понижават холестерола и могат да ви помогнат да отслабнете. Процесът на рафиниране, свързан с производството на бяло брашно, отделя външната обвивка на зърното (т. е. фибрите), така че бялото брашно съдържа по-малко влакна, отколкото пълнозърнестото. Например, 1/2 чаена чаша бяло брашно съдържа 1,3 грама фибри, докато в същото количество пълнозърнесто, те са 6,4 грама. В резултат на избора на храни, съдържащи пълнозърнесто брашно, вие успешно ще достигнете здравословния прием на фибри от 28 грама дневно.

Ефект върху кръвната захар

Всички храни, съдържащи въглехидрати - включително и тези, които имат в състава си бяло или пълнозърнесто брашно - оказват влияние върху кръвната захар. След приема на храна тялото ви разгражда въглехидратите в глюкоза. Тази глюкоза влиза в кръвообръщанието, за да може тялото да достави гориво на клетките. Гликемичният индекс на храната служи като мярка за това, колко бързо се случва този процес. Колкото по-висок е той, толкова по-бързо се покачва кръвната захар и след това тя рязко спада, което ви кара да се почувствате гладни скоро след хранене. Храните с по-нисък гликемичен индекс се абсорбират по-бавно, като осигуряват по-ниски, но постоянни нива на кръвната захар. Хлябът, приготвен със 100% пълнозърнесто брашно, има гликемичен идекс 51, а този с бяло брашно - 71. Ако се стремите да регулирате нивата на кръвната си захар, изберете пълнозърнесто брашно.

Съдържание на витамини

Пълнозърнестото брашно съдържа много витамини, като фолат, рибофлавин и витамини В1, В3 и В5. В повечето бели брашна има много по-малко количество витамини, заради обработката, която унищожава витаминното съдържание на зърната. В 1/2 чаена чаша пълнозърнесто брашно има 3 милиграма ниацин, а в същото количество бяло се съдържа само 0,8 милиграма. За да се борят с това, някои производители на бял хляб обогатяват брашното с витамини, за да заменят загубата по време на преработката. Обогатеното брашно има почти същите стойности като пълнозърнестото.

Заменете бялото с пълнозърнесто брашно

Лесно може да замените бялото брашно с пълнозърнесто, без да се налага да правите жертва с храните, които обичате. Когато приготвяте различни домашни печива, използвайте смес от пълнозърнесто и бяло брашно. В хранителните магазини проверявайте дали хлябът е направен от 100% зърна, защото много хлябове, обозначени като пълнозърнести, са смес. Консумирайте паста от пълнозърнесто брашно, тя е по-лека, а текстурата й не се променя.

По статията работи: Данна Панджарова
Източник: healthyeating.sfgate.com
Снимка: sciencenewsforstudents.org

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияРецептиЛюбопитноЗдравни съветиДиетиХрани и ястияНовиниБотаникаСнимки