Начало Хранене Хранене при Здравословно хранене Видове кефир и здравословни ползи от консумацията му

Видове кефир и здравословни ползи от консумацията му

Видове кефир и здравословни ползи от консумацията му - изображение

Векове наред кефирът се използва в европейската и азиатска народна медицина поради големия брой заболявания, при които оказва положителен ефект.

Кефирът се произвежда от кефирена гъба, представляваща „зърна”, комбинация от бактерии и дрожди, които взаимодействат с млякото и правят лека ферментирала напитка, подходяща дори за хората с непоносимост към лактоза. Може да се приготви от всеки вид мляко – краве, овче, козе, както и веган алтернативите, като соево мляко, оризово или кокосово. Може да се използва дори кокосова вода (вариант, за който ще разкажем в статията).

Ферментирала напитка е много полезна за здравето, с нея може да стимулирате своя имунитет, да подобрите храносмилателната система. Дрождите съдържат 30 щама добри бактерии, които ще ви помогнат в битката с някои тумори и бактерии.

Здравословни ползи

1. Повишава имунитета

Кефирът съдържа много съединения и хранителни вещества, като биотин и фолиева киселина, които стимулират имунната система. В него има голямо количество пробиотици и един специфичен вид – лактобацилус, които помагат на тялото да се защити от салмонела и ешерихия коли. Този бактериален щам, заедно с други, помага да се подсили имунната система и да се потисне растежът на вредните бактерии.

Кефирът съдържа още едно мощно съединение, открито само в тази напитка – неразтворим полизахарид, наречен кефиран, който се е доказал като антимикробен и спомага в борбата срещу кандида. Кефиранът също понижава холестерола и кръвното налягане.

2. Подпомага изграждането на силни кости

Остеопорозата засяга голям процент хора в наши дни. Влошаващото се костно състояние е в резултат на дефицит на калций, който е от съществено значение за костите. Кефирът, произведен от пълномаслени млечни продукти, има високо съдържание на елемента, идващ от млякото.

По-важно е, че кефирът съдържа биоактивни съединения, които подпомагат абсорбцията на калций от организма. Витамин К2 е от жизненоважно значение за подобряването на здравето на костите, плътността и абсорбцията на калций, докато дефицитът му може да доведе до проблеми. Пробиотиците в кефира подобряват усвояването на хранителните вещества, а самите млечни продукти съдържат всичко необходимо за здрави и плътни кости, включително фосфор, калций, магнезий, витамин D и К2.

3. Подобрява състоянието при някои видове рак

Раковите заболявания са много сериозни и често срещани в целия свят. Кефирът може да играе голяма роля в подпомагането на тялото да се бори с коварната болест. Пробиотични съединения, открити в напитката, помагат раковите клетки да се саморазрушат.

Предимствата на кефира в борбата с рака се дължат на голямата му антиканцерогенна роля в организма – той може да забави развитието на туморните клетки. Изследване, проведено в университет в Канада, показва, че кефирът намалява раковите клетки на гърдата с 56% (за разлика от киселото мляко, което ги понижава с 14%) при тестове върху животни.

4. Подобрява храносмилането и се бори със синдрома на раздразнените черва

Постигането на добър чревен баланс не е лесна задача, а кефирът помага за възстановяването на този баланс и спомага борбата срещу стомашно-чревните заболявания като синдром на раздразнените черва и язви. Пробиотиците подпомагат възстановяването на чревната флора след приема на антибиотици, спомагат лечението на диария и други стомашно-чревни ефекти, причинени от приема на лекарства.

5. Подобрява състоянието при алергии

Различните форми на алергии и астма са свързани с възпалителни процеси в тялото. В някои проучвания с мишки се установява, че кефирът намалява възпалението в клетките на белите дробове и въздушните канали и понижава натрупването на слуз.

Живите микроорганизми в кефира помагат на имунната система естествено да потисне алергичните реакции. Някои учени смятат, че част от алергиите са резултат на липси на добри бактерии в червата.

6. Подобрява състоянието на кожата

Лошото състояние на червата и стомаха могат да раздразнят кожата и да причинят различни проблеми, като псориазис, екзема и обриви.

Кефиринът, който се съдържа в напитката, подпомага заздравяването на рани и подобрява състоянието на съединителната тъкан.

7. Подобрява симптомите на лактозна непоносимост

Добрите бактерии, открити в много млечни продукти, са от съществено значение за здравето на тялото. Има обаче много хора, които не могат да ги консумират, защото изпитват неразположения след приема на лактоза – основна млечна захар. Активната съставка на кефира помага на разграждането на лактозата в млечна киселина, което улеснява храносмилането. Освен това в напитката се съдържат много полезни щамове, които помагат да се отстрани лактозата в млечните продукти. Все пак е най-добре да използвате кефир от козе мляко, а не от краве, тъй като някои хора изпитват нетолерантност към него. Ако решите да пробвате да включите кефир в диетата си, а имате алергия към млечни продукти, започнете, като направите някои тестове. Сложете капка от напитката от вътрешната страна на ръката до сгъвката на лакътя и изчакайте 24 часа, за да видите дали имате реакция. Ако се появи такава, не консумирайте кефира, ако обаче нямате проблеми, добавете 1-2 капки кефир към някоя напитка, приемете я и отново наблюдавайте за симптоми. Когато сте сигурни, че такива няма, увеличете постепенно количеството.

Накратко казано, кефирът съдържа много полезни за тялото вещества и витамини – като фолиева киселина, магнезий, калций, витамин К2, биотин, ензими и пробиотици.

 кокосов кефир

Видове кефир

Дори и ако страдате от непоносимост към лактоза, има много други видове кефир, чрез които да си доставите полезните елементи и пробиотици, и то без да приемате дори и минимално количество лактоза. Има по същество два основни типа кефир – единият е млечен кефир (произведен от краве, овче, козе мляко, но и от кокосово мляко) и воден кефир (направен от захарна вода или кокосова вода и двете не съдържат млечни продукти).

Докато базовата течност, използвана за различните видове кефир варира, то производството на ценната напитка е едно и също – чрез ферментация на дрожди, които се хранят от захари и осъществяват процеса на ферментация.

Ето как да си приготвите различните видове кефир:

Млечен кефир

Млечният кефир е широко разпространен и обикновено се продава в супермаркетите и магазините за здравословни храни. Кефирът се произвежда най-често от козе, краве или овче мляко, но има и вариант да се приготви от кокосово мляко, като по този начин да не съдържа лактоза.

Вкусът на млечния кефир наподобява този на айрян, а колко силен ще бъде, зависи от това колко дълго е ферментирал.

Напитката сама по себе си не е особено сладка, но някои хора й добавят различни вкусове, като ванилия или други плодови аромати.

Кокосов кефир

Той може да бъде направен както от кокосово мляко, така и от водата на кокоса. И двете напитки не съдържат лактоза и се смятат за перфектната основа за създаване на кефир, тъй като имат естествени захари, които са необходими за храненето на дрождите и създаването на здрави бактерии.

Воден кефир

Водният кефир има по-лек и фин вкус от млечния и обикновено се прави със захарна вода или плодов сок. Начинът му на произворство е както и другите два вида, с изключение на добавянето на захар.

 

Как да си направите домашен кефир

Произвеждането на домашен кефир изобщо не е трудна задача. За целта трябва да се сдобиете с кефирена гъба, което ще бъде вашата „мая”, благодарение на която се осъществява ферментацията.

кефир

Вземате 1 чист буркан, налейте в него 2 чаени чаши прясно мляко и добавете за всяка чаша по 1 супена лъжица от зрънцата.

Покрийте буркана с марля и оставете на стайна температура за 1-3 дни (не на директна светлина), за да се задейства процесът на ферментация. Готовността ще прецените по аромата, който на вас ви харесва. По-студените температури ще забавят ферментацията. В идеалния случай след 24 часа напитката е готова за консумация.

Ще познаете, че кефирът е готов, когато млякото е придобило леко газиран вкус, сгъстило се е и изглежда като айрян.

Прецедете течността, а дрождите сложете в нова партида мляко.

Кефирът от кокосови вода и мляко се прави по същия начин, но няма да има същата хранителна стойност като млечния. Този вариант няма да съдържа калций, но пък ще може да се възползвате от всички ползи на пробиотиците, консумирайки напитката. Имайте предвид, че кокосовите вода и мляко съдържат плодова захар, от която да се хранят кефирните зърна, така че не е нужно да подслаждате допълнително.

Ако решите да правите кефирена вода, ви трябва изворна вода, захар и малко лимонов сок, от които гъбата да се храни и да подпомогне ферментацията.

Ако искате да си направите почивка от производството на кефир, може да стопирате развитието на гъбата, като приберете зърната в хладилник, покрити със сладка вода или прясно мляко. Сменяйте течността веднъж седмично и не изстисквайте зърната. За прехвърляне използвайте неметални съдове, ако има нужда може да изплакнете кефирената гъба със студена изворна вода. Преди употреба ще ви трябват няколко дни да я „събудите”, като започнете да я храните със захар.

 

Като цяло приемът на кефир не се свързва с много странични ефекти, но не е изключено някои хора в началото да страдат от запек, спазми (особено при тези, които са със силно влошено чревно здраве). Кефирът може да се добавя в различни супи и печива.

По статията работи: Данна Панджарова
Източник: draxe.com
Снимки:shop.wellness-drinks.de;
vitacost.com;medicalnewstoday.com

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияХрани и ястияЛюбопитноЗдравни съветиАлт. медицинаРецептиДиети