Начало Хранене Групи храни и ястия Бобови Бакла

Бакла

Бакла - изображение

Баклата е един от най-ранните летни зеленчуци от семейство Бобови. Ползите й за здравето не са малко, но не може да се сравнява със зеления боб например. Въпреки това заслужава да й се обърне внимание.

 

Хранителна стойност

Освен вкусови качества, тя е с богато съдържание на протеини и на фибри. В 100 грама бакла се съдържат 62 калории, 10,1 грама въглехидрати, от които 3,6 фибри и 4,8 грама протеини. Освен това съдържа 73 милиграма фосфор, 193 милиграма калий. Витамините с висока концентрация в баклата са В9 и С.

 

Здравни ползи

Зеленчукът съдържа аминокиселина, известна като L-Dopa, която стимулира производството на допамин – химическо вещество, използвано за лечението на Паркинсон.

  • Подобрява имунитета

Витамин С стимулира производството на бели кръвни телца и подпомага функционирането на клетките. Освен това подобрява имунната система и подпомага противодействието при заболявания.

  • Превенция на анемия

Анемията е заболяване в резултат на ниския хемоглобин и червени кръвни клетки. Това води до лошо функциониране на мозъка и намалява имунитета. Смята се, че половината случаи на анемия са причинени от ниски нива на желязо в кръвта, а другите са в следствие на генетични фактори. Баклата осигурява 1,5 милиграма желязо, което помага за лечение и профилактика на анемия.

  • Превенция срещу някои видове рак

Ракът уврежда структурата на ДНК. Тъй като витамин В9 подпомага възпроизвеждането на ДНК, той не позволява осъществяването на увреждането и помага за възстановяването на увредените клетки. Малкото количество витамин В9 е свързано с по-висок риск от развитие на рак на гърдата, тумори в мозъка, рак на маточната шийка, дебелото черво и белите дробове. Тъй като баклата предоставя достатъчно количество от витамина, тя трябва да присъства в диетата ви.

  • Елиминира свободните радикали

Манганът осигурява антиоксидантни свойства, благодарение на които се отстраняват свободните радикали от човешкото тяло, увреждащи клетките, което води до рак и други заболявания. Включването в менюто на полезни храни, богати на манган, помага за предотвратяването на развитието на различни заболявания.

  • Предотвратява появата на остеопороза

Манганът подпомага лечението на остеопороза, тъй като подобрява плътността на костите.

  • Подобрява съня

Данните показват, че триптофанът подпомага съня и насърчава цялостното здраве. Липсата на сън намалява концентрацията, паметта, води до депресия, наддаване на тегло, мускулни болки и други. Триптофанът е помощник за проблемите, свързани с безсъние или сънна апнея.

  • Подпомага здравето на очите

Изследвания показват, че тиаминът има способността да предотвратява заболявания на очите като глаукома и катаракта.

  • Предотвратява разрушаването на зъбите

Фосфорът, който се съдържа в баклата, подпомага поддържането на здравето на венците и зъбите. Витамин D, калцият и фосфорът са от основно значение за здравите зъби. Поддръжката на зъбния емайл зависи най-вече от минералната плътност на челюстната кост. Тези витамини и минерали подпомагат лечението на кариесите. Витамин D и фосфорът са изключително важни за абсорбцията на калция в организма.

  • Намалява риска от инсулт

Проучвания показват, че при хората, които консумират по-често храни, богати на витамин С, и имат високо съдържание от този витамин в кръвта, рискът от инсулт намалява с 42%.

 

Противопоказания

Хората с глюкозо-6-фосфат дехидрогеназен дефицит (G6PD недостатъчност) трябва да избягват консумирането на бакла, а някои от тях е необходимо да ограничат драстично приема на сурова бакла.

Тези, които приемат моноаминооксидазни-инхибитори, също трябва да избягват баклата, тъй като тя съдържа тирамин.

Симптомите, които могат да се появят при консумацията на бобовата култура, са замайване, кръв в урината, жълтеница и повръщане.

 

По статията работи: Данна Панджарова
Източник: healthbenefitstimes.com
Снимка: simplyrecipes.com

5.0, 1 глас

ХРАНИТЕЛНА СТОЙНОСТ ПРИ 100ГР.

Вода83,7 мл.
Белтък4,8 гр.
Мазнини0,05 гр.
Въглехидрати10,1 гр.
Калории62 кал.

ВИТАМИНИ И МИНЕРАЛИ

витамин С, витамин В9, желязо, манган, фосфор

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияРецептиБотаникаЗдравни съвети