Начало Хранене Хранителни съставки Витамини Витамин В 10 (Н1 или парааминобензоена киселина)

Витамин В 10 (Н1 или парааминобензоена киселина)

Витамин В 10 (Н1 или парааминобензоена киселина) - изображение

Витамин В10 е познат също под наименованията парааминобензоена киселина, витамин Н1, ПАБК, PABA.

Изключително необходим е за развитието на микробите. Дневната необходимост от веществото за възрастни е 100 мг.


Полезни свойства и въздействие върху организма

Парааминобензоената киселина участва в метаболизма на белтъчините и кръвообразуването, нормализира функциите на щитовидната жлеза, понижава нивото на холестерол в кръвта и действа като антиоксидант.

Витаминът притежава слънцезащитни свойства и често се използва като средство срещу слънчеви изгаряния.

В 10 е необходим на мъжкия организъм, особено когато е диагностицирана болест на Пейрон (тя обикновено засяга мъжете на средна възраст), чието лечение включва медикаменти със съдържание на веществото.

Изобщо в менюто на всеки човек трябва да присъстват продукти, в чиито състав има парааминобензоена киселина.

Витамин Н1 повишава тонуса на кожата, предпазва от преждевременното й повяхване. Съединението практически се добавя във всички слънцезащитни кремове и лосиони. Освен това поддържа естествения цвят на косата и растежа й.

Параминобензоената киселина се назначава при заболявания като: забавено развитие, засилена физическа и психическа умори, фолиеводефицитна анемия, болест на Пейрон, посттравматична контрактура и контрактура на Дюпюитрен, кожна светлочувствителност, витилиго, склеродермия, изгаряния от ултравиолетови лъчи, алупеция.


Взаимодействие с други есенциални елементи

  • ПАБК участва в синтеза на фолиевата киселина (витамин В9).


Признаци на недостиг на витамин Н1:

  • депигментация на косата;
  • забавяне на растежа;
  • хормонални разстройства.

 

Няма данни за признаци при завишени количества на веществото в организма.

 

Хранителни продукти, богати на парааминобензоена киселина:

  • черен дроб;
  • овесени ядки;
  • кокоши яйца;
  • зеле;
  • пшенични трици и кълнове;
  • спанак;
  • печурки, бели гъби.

 

По статията работи: Радостина Райчева

Източник: edaplus.info

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноИсторияЛайфстайлСнимкиТестовеРецептиЗдравни съветиХранене при...ФизиологияСпортБотаникаАлтернативна медицинаНормативни актовеЛеченияХрани и ястия