Начало Хранене Хранителни съставки Минерали и микроелементи Бор

Бор

Бор - изображение

Борът е елемент, който се съдържа в костната тъкан на хората и животните. Доказана е необходимостта на веществото за човешкото здраве. От 1 до 3 мг са необходими дневно, в зависимост от възрастта, пола и здравословното състояние. По-голяма нужда от него имат страдащийе от уролитиаза.

 

Полезни свойства и въздействие върху човека

Борът участва в строежа на клетъчните мембрани, костната тъкан и при някои ензимни реакции в тялото. Допринася за понижаването на базалния метаболизъм при болните от тиреотоксикоза, увеличава способността на инсулина да намалява захарта в кръвта.
Веществото действа благоприятно върху растежа на организма и върху продължителността на живота. Елементът поддържа във форма мъжките и женските полови хормони, необходими за здравето на костите, затова е особено необходим на жените в периода на климактериума.
Благодарение на бора в организма се преобразува и работи витамин Д и затова калцият се усвоява по-лесно, а той също е нужен на костите.

 

Признаци и симптоми при недостиг на бор:

  • спиране на растежа;
  • нарушения на костната система; остеопороза
  • повишено предразполагане към развитие на захарен диабет;
  • понижен имунитет;
  • по-ниска умствена активност;
  • забавяне на реакциите, липса на концентрация, сънливост;
  • промяна на състава на кръвта и риск от развитие на анемия, тромбоцитопения;
  • нарушени мастен и белтъчен обмени;
  • хормонален дисбаланс;
  • нарушена обмяна на минералите (особено на магнезий, фосфор и калций).


Признаци и симптоми при излишък на бор (чрез храната това е практически невъзможно):

  • загуба на апетит;
  • гадене, повръщане, диария;
  • кожен обрив с упорито лющене - вид псориазис;
  • ментално объркване.

Храни, съдържащи бор - приблизителни количества от елемента в 100 грама продукт:

  • кайсия - 1050 мкг;
  • елда - 730 мкг;
  • грах - 670 мкг;
  • леща - 610 мкг;
  • боб - 490 мкг;
  • ечемик - 290 мкг;
  • цвекло - 280 мкг;
  • овесени ядки - 274 мкг;
  • царевица - 270 мкг;
  • ябълка - 245 мкг;
  • зеле - 200 мкг;
  • моркови - 200 мкг;
  • лимон - 175 мкг;
  • патладжан - 100 мкг;
  • киви - 100 мкг.
5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСъставкиАлтернативна медицинаЛюбопитноСпортЛечения