Начало Хранене Хранене при Здравословно хранене Планетарна диета - създадена, за да спаси Земята

Планетарна диета - създадена, за да спаси Земята

Планетарна диета - създадена, за да спаси Земята - изображение

Последно време често се говори за бъдещето на планетата и очакваното пренаселване на Земята през следващите години. До 2050 година се очаква населението ще бъде около 10 милиарда, а храната остава най-сериозен проблем. Как тя да стига за всички и да бъде достатъчно пълноценна, за да ни осигури здравословен живот и в същото време да не унищожава планетата?

Експертите вече работят по въпроса да създадат диета, която да включва всички основни хранителни групи и ограничава вредното въздействие върху околната среда, причинено от индустриалното производство на храни.

Голяма част от хората отделят огромна част от времето си, за да се научат как да се хранят здравословно, а възможностите са толкова много. Дали да сме вегани? Дали да консумираме млечни продукти или не? Наистина ли производството на бадемово мляко е по-екологично от приема на краве? Кое е по-добрия избор - отглеждана риба, дива, или без? Има моменти, в които всички се чувстваме така, сякаш нахутът е единствения избор за храна.

Докладът на Комисията по храните и здравето на планетата Eat-Lancet показва, че хранителната система на планетата е нарушена. От цифрите става ясно, че повече от 2 милиарда души страдат от недостиг на микроелементи, почти 1 милиард гладуват, докато 2,1 милиарда възрастни са с наднормено тегло или затлъстяване. Нездравословните диети се считат за най-големия проблем на съвременния свят, а смъртността заради вредния начин на живот е по-висока в сравнение с тази, причинена от необезопасения секс, тютюнопушенето и наркотиците, дори и в комбинация.

Каква диета предлага комисията?

Диетата се базира на средиземноморска, но с по-малко яйца, по-малко месо и риба и без никаква захар. Понижава се количеството на животински продукти, а се запазват храни, приспособими към храненето в по-голямата част на света, като картофи, маниока, а се ограничават месата, вегетарианските и вегански диети. Режимът също така ограничава много от неща, с които хората готвят - алкохол, морски водорасли, сушени плодове, кокосово мляко.

Калориите в тази диета са около 2500, което е изчислено, че е идеалното количество за мъже и жени със средна или висока активност, на възраст около 30 години и с килограми съответно 70 за мъжете и 60 за жените.

Ето и как изглежда самата диета:

Понеделник

Закуска: Овесена каша (направена с вода), 1 супена лъжица мед или кленов сироп, гарниран с ядки и семена, едно парченце плод, една чаша чай или кафе с мляко (забележка: колкото повече харесвате млякото, толкова повече трябва да си "спестите" от него, за да може да си приготвите да речем 1 лате на седмица, или никога да не готвите със сирене или млечни продукти, за да може да си позволите по едно кафе с мляко на ден).

Обяд: Салата от фенел, авокадо, спанак, броколи с фета и горчица, дресинг от растително масло. Една филия хляб с квас, плюс една купичка кисело мляко с шепа плодове.

Вечеря: Печено червено зеле с червена леща и ориз.

Снакс: Оризовки без захар с ядково масло

филийки с яйца

Вторник

Закуска: Две яйца и 2 филийки препечен пълнозърнест хляб, 1 чаша кафе или чай

Обяд: Ечемик или друг пълнозърнест продукт на салата с пушена скумрия, семена (слънчоглед, тиквено семе, чия), репички, целина, нахут, подправки, масло и лимонов сок; едно парче плод.

Вечеря: Един печен сладък картоф със салса, кейл, авокадо, черен боб, настъргано сирене и лъжица заквасена сметана.

Снакс: 1 шепа печен нахут

Сряда

Закуска: 2 филии пълнозърнест препечен хляб, един нарязан банан с мед, една чаена чаша кафе или чай.

Обяд: Пикантна супа с мисо, тофу, репички, зеленолистни зеленчуци и яйце (това беше вашата за яйца за 2 седмици, следващата седмица не може да консумирате яйца).

Вечеря: задушени зеленчуци (кейл, броколи, моркови) с кисело мляко и дресинг с пресни подправки и зехтин, кореноплодни зеленчуци и намачкан боб.

Снакс: пюре от бял боб с пръчици червена чушка

гуакамоле

Четвъртък

Закуска: Банан, смути от спанак с ядково мляко, 1 супена лъжица ядково масло и 1 супена лъжица кленов сироп.

Обяд: супа от леща, картофи, праз, лук, и два резена пълнозърнест хляб, парче плод.

Вечеря: тиквичка, кейл, запеканка с домати с хлебни трохи и бадеми, зелена салата с качамак (полента).

Снакс: една плоска арабска питка с 30 грама пълномаслено крема сирене

Петък

Закуска: трици с ядки, малка порция сушени плодове, една чаша кафе или чай

Обяд: сандвич със сирене и хумус със салата от маруля и домат. Три малки палачинки от овесени ядки с мед

Вечеря: тиква с морков, карфиол, кокосово мляко и ориз с къри

Снакс: печен нахут с подправки

овесени ядки

Събота

Закуска: Накиснати овесени ядки със свежи плодове, семена и ядково мляко, чаша чай или кафе

Обяд: салата от риба тон, краставица, авокадо, свеж боб едамаме, шепа кашу, зехтин и лимонов сок за дресинг, едно парче плод.

Вечеря: вегетарианска лазаня с маслен боб

Снакс: пуканки с мед и бадеми

Неделя

Закуска: Овесена каша с мед или кленов сироп, поръсена с ядки, парче плод, кафе или чай.

Обяд: 1 пилешко бутче с печени картофи, боб, грах, моркови и кълнове. Кисело мляко смесено с горски плодове и полято с мед или кленов сироп.

Вечеря: задушен кейл с домати и лимон, спагети и настърган пармезан

Снакс: гуакамоле с крекери

Как ви се струва предложението за диета, която ще се грижи за околната среда? Готови ли сте за толкова голяма промяна по отношения на начина си на хранене? А вие как се храните в момента?

 За Framar.bg: Данна Панджарова
Източник: theguardian.com
Снимки: pixabay.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлЛюбопитноСнимкиНовиниИсторияДиетиПсихологияЗдравни съветиХранене при...РецептиАнкетиАлт. медицинаВидеоСпортЛеченияНормативни актовеТестовеБотаникаОрганизацииЗаведенияИнтервютаКалкулаториПроизводители