Начало Хранене Групи храни и ястия Зеленчуци Брюкселско зеле

Брюкселско зеле

Брюкселско зеле - изображение

Брюкселското зеле наподобява миниатюрно зеле. То е богато на витамини, протеини, диетични фибри, минерали и антиоксиданти. Интересният зеленчук принадлежи към същото семейство като броколите, карфиола, зелето кейл - кръстоцветни зеленчуци.

Брюкселското зеле има интересен вид по време на своя растеж. Растението достига до 90 сантиметра височина и се развива най-добре на студен климат.

брюкселско зеле

Хранителна стойност

В 100 грама се съдържат едва 43 калории, от които 8,95 грама въглехидрати, 3,38 грама протеини, почти никакви мазнини - 0,3 грама и 0 холестерол, а диетичните фибри са 3,80 грама. Освен това зеленчукът е обогатен с витамини C, A, K - като количествата от C и K са около 140% от дневната доза за човек.

В състава на зелето влизат също така калций, желязо, магнезий, сяра, фосфор и други.

Ползи за здравето

Спомага отслабването

Има много проучвания в подкрепа на консумацията на кръстоцветни зеленчуци. Последните намаляват риска от затлъстяване, диабет, сърдечни заболявания и влошено здраве като цяло. Също така подпомагат общото здравословно състояние, повишават енергията и спомагат свалянето на килограми.

Малкото калории и фибрите в брюкселското зеле го правят много подходящ зеленчук за включване в диета за справяне с наднорменото тегло.

Подпомага превенцията на някои видове рак

Консумирането на големи количества кръстоцветни зеленчуци, като брюкселското зеле, се свързва с по-нисък риск от рак.

Серните съединения осигуряват както особения леко горчив вкус, така и техните свойства са именно отговорни за борбата с рака. Добри резултати дава зелето в борбата със злокачествените образувания на хранопровода, панкреаса, простата, както и меланома (рак на кожата).

Съществуват твърдения, че печеното месо на въглища е вредно, заради овъглените и препечени части по него. Съдържанието на хлорофил в брюкселското зеле може да намали ефекта на овъглената храна и по този начин да понижи риска от канцерогени.

Подобрява здравето на костите

Понижения прием на витамин K се свързва с повишен риск от фрактури на костите. Адекватното потребление на витамина подобрява абсорбцията на калций и намалява отделянето на елемента чрез урината.

Само 3/4 от чаена чаша с брюкселско зеле ви осигурява на 100% нужното количество витамин K. Освен това зеленчукът е и добър източник на калций.

брюкселско зеле

Контролира диабета

Брюкселското зеле съдържа антиоксиданта алфа липолиева киселина, за който е доказано, че намалява нивата на глюкозата, повишава инсулиновата чувствителност на клетките и предотвратява оксидативния стрес при диабет.

Понижава възпалението

Възпалението е нормален имунен отговор, но хроничното такова може да доведе до заболявания като рак, диабет и сърдечни болести.

Високото съдържание на антиоксиданти намалява възпалението и неутрализира свободните радикали.

Противопоказания

Брюкселското зеле, както и други кръстоцветни зеленчуци, съдържа съединения, които могат да причинят подуване на щитовидната жлеза, затова трябва да се избягва от хора с дисфункция на щитовидната жлеза, но може да се консумира от здрави хора.

По статията работи: Данна Панджарова
Източници: medicalnewstoday.com;
nutrition-and-you.com; healthline.com
Снимки: specialtyproduce.com
twopeasandtheirpod.com

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияРецептиЛюбопитноБотаника