Начало Хранене Хранителни съставки Въглехидрати Инулин

Инулин

Инулин - изображение

Инулинът принадлежи към групата на въглехидратите, които наричат също фруктани. Те действат подобно на пребиотици. Не трябва да се бъркат с пробиотиците - полезните бактерии, намиращи се в червата на човек. Пребиотиците са нужни просто за храненето на тези бактерии, като също са отговорни за чревното здраве.


Химичен състав

Инулинът е полизахарид, отнасящ се към сложните въглехидрати. Безвредна за хората, страдащи от диабет, захар дава това вещество, чиито състав е: 95% фруктоза, 5% глюкоза и захароза в по-малка степен.

Освен полезните за стомашно-чревния тракт свойства и намаляване на случаите на запек, инулинът е ценен и за костната тъкан, стимулирайки растежа. Костната плътност се увеличава с 25% при редовна негова употреба. Той също така повишава абсорбацията на калций в тялото, намалява риска от развитие на атеросклероза и понижава нивото на триглицериди в кръвта.

Пребиотикът е надежден помощник за пречистване на организма от тежки метали и радионуклиди. Редовният му прием укрепва имунна система и храносмилателния тракт.


Употреба в козметиката

Биодобавките и хранителните продукти със съдържание на инулин въздействат положително върху кожата, подхранват и овлажняват клетките, подобряват кислородния обмен. Увеличават защитните свойства на кожните клетки и засилват тяхната регенерация. Помагат за отстраняване на бръчките, омекотяват грубите участъци по кожата, изравняват лицевия контур.


Употреба в медицината

С минимални противопоказания и множество полезни свойства природният полизахарид е отлична добавка за подобряване на здравето.

  • Продукти с пребиотика се предписват на страдащи от диабет (тип и тип 2) в качеството на заместители на нишесте и захар.
  • Приемът на инулин е полезен за стари хора и за страдащи от чернодробни заболявания.
  • Въглехидратът се използва при жлъчнокаменна болест, анемия, хепатити В и С, хипертония, затлъстяване, остеопороза, стомашни язви.
  • Инулинът намира приложение и като средство за премахване на негативните последици след прием на силни лекарства.


Отслабване и инулин

За разлика от другите въглехидрати, инулинът е нискокалоричен (110 ккал на 100 грама). Характеризира се с незаменими свойства, подпомагащи отслабването: въздейства върху обмяната на въглехидратите и мазнините, понижава нивото на инсулина и намалява апетита.

Употребата на продукти със съдържание на пребиотика допринасят за подобряване на фигурата, но ефектът не се постига бързо, необходими са няколко месеца.


Хранителни продукти със съдържание на инулин

  • Топинамбур

Топинамбурът, наричан още йерусалимски артишок, е един от лидерите по съдържание на инулин. Между 14 и 19% от чистото тегло на клубена са влакна инулин. Ако говорим за класическия артишок, то ценните влакна са едва 3-10% от него.

  • Корен цикория

Коренът цикория, наред с топинамбура, е един от ключовите източници на веществото, които се използват от специалистите в хранителната промишленост. От 15 до 20% от теглото на корена представляват влакното инулин. Трудно е да се приготви някакво ястие с продукта, затова пък съвсем спокойно той може да се употребява под формата на напитка, като за целта коренът трябва да бъде на прах и така да се свари. Напитката от цикория е сред най-полезните, вкусът й наподобява този на кафе, с разликата, че няма кофеин.

  • Банани

Въпреки че в бананите има сравнително малко инулин (0,3-0,7% от теглото на пресния плод), те могат да се употребяват за увеличаване на средно дневния прием на пребиотици. Консумацията на разумни количества банани не само че няма да доведе до напълняване, но ще подпомогне отслабването.

  • Лук и чесън

Кромидът, празът и чесъна са добри източници на пребиотика инулин. От 3 до 10% от теглото на праза, от 2 до 6% от това на стария лук и от 9 до 16% от теглото на чесъна представляват инулин. Използвайки тези растения всеки път, когато си приготвяте зеленчуково рагу, задушено месо, супи или сосове, увеличавате по естествен начин количеството инулин в менюто.

  • Ечемик и ръж

Ечемикът и ръжта са зърнени култури, които не съдържат много инулин - приблизително 0,5-1% в ечемика и 0,5-1,5% - в ръжта. Добре е да се започне употреба на ръжено брашно, а част от ориза в менюто да се замени с ечемик.


Активното включване в храненето на продукти, в чиито състав влиза инулин, със сигурност ще се отрази благоприятно върху стомашно-чревния тракт и върху целия организъм изобщо. Когато полезните бактерии в червата са "сити и доволни", то и човек ще чувства прилив на сили.


Вреда и противопоказания

Специалистите единодушно твърдят, че инулинът не може да нанесе вреда на организма. Но в случай, че човек е алергичен към пребиотици, то и този въглехидрат не е подходящ за него.

Противопоказания:

  • индивидуална непоносимост;
  • активното вещество е противопоказно за бременни и кърмещи жени, както и за деца под 12-годишна възраст.

В тези случаи се забранява употребата на инулин както чрез храните, така и чрез козметиката (маски, лосиони, кремове и други, които го съдържат).
Когато веществото се приема под формата на биодобавка е важно да се отчетат следните фактори:

  • Винаги да се има предвид дозировката. Да не се превишава необходимото ежедневното количество, което за възрастни е 5 грама. Предозирането може да доведе до бактериална чревна активност и да бъде причина за метеоризъм.
  • Да се внимава с произхода на добавката, производителят й да бъде лицензиран.

 

Редактор: Радостина Райчева
Източници: poleznenko.ru; womanadvice.ru

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияБотаникаЛюбопитно