Начало Хранене Хранителни съставки Белтъчини Глицин

Глицин

Глицин - изображение

В превод от гръцки глицин означава "сладък". Именно благодарение на сладкия си характер, аминокиселината допринася за усещане на удовлетворение и спокойствие у хората. Използва се за лечение на нервите и при повишена раздразнителност, потиска тревожността и подобрява настроението.

Веществото участва в синтеза на ДНК, незаменим помощник е при инсулти и черепно-мозъчни травми, в състояние е съществено да намали токсичното влияние на алкохола и лекарствата. Пробиотик е, който активира защитните сили на организма.


Обща характеристика

Глицинът (или аминооцетна киселина) е аминокиселина, която се отнася към заменимите. При благоприятни условия, той може да се произвежда самостоятелно от организма. В човешките клетки от глицин се синтезират пуринови бази (гуанин, аденин, ксантин и други) и порфирини (природни пигменти), участващи в най-важните биологични процеси.
Глицинът влиза в състава на протеините и много биологично активни съединения.
В хранително-вкусовата промишленост веществото се използва за подобряване на вкусовите качества на продуктите. Върху етикетите се обозначава като Е 640.

 

Продукти, богати на глицин:

  • желирано месо;
  • пъдпъдъчи яйца;
  • соя;
  • тиквени семена;
  • нахут;
  • джинджифил;
  • фъстъци (сурови);
  • орехи;
  • босилек (лилав);
  • сусамови семена;
  • резене/фенел;
  • кедрови ядки;
  • шамфъстъци.

 

Дневна необходимост

Количеството глицин, което следва да се приема дневно е 0,1 грам за деца и 0,3 грам за възрастни. Що се отнася до спортистите, подложени на големи физически натоварвания, дозата може да достигне до 0,8 грам за ден.

 

Потребността от глицин нараства при:

  • стресови моменти;
  • отслабена ЦНС;
  • интоксикация от алкохол и лекарства;
  • мозъчни травми;
  • инсулти и инфаркти.

 

Потребността от глицин намалява при:

  • индивидуална непоносимост към аминокиселината;
  • бременност и в периода на кърмене;
  • хипотония;
  • дейности, изискващи бърза реакция.

 

Усвояване

В процеса на метаболизма глицинът се разпада на въглероден диоксид и вода. Не се натрупва в тялото.


Полезни свойства и въздействие върху организма

Глицинът е необходим елемент за главния и гръбначния мозъци. Аминокиселината намалява психичното и емоционално напрежения, въздейства благоприятно върху обменните процеси в организма, допринася за възстановяването на мозъчната работоспособност.

Глицинът още:

  • улеснява заспиването;
  • бори се с безсънието;
  • нормализира съня;
  • отлично средство е за добро настроение.

Научни изследвания показват, че аминокиселината допринася за намаляване на разрушаващото действие на алкохола върху човешкия организъм.

 

Взаимодействие с есенциални елементи

Глицинът взаимодейства с калций и желязо. Благодарение на съчетанието им с аминокиселината, те се усвояват по-пълно от организма. Освен това глицинът взаимодейства с някои незаменими аминокиселини. Активно участие в синтеза му взима холинът (витамин В4).

 

Признаци на недостиг на глицин в организма:

  • повишена нервна раздразнителност;
  • недобър сън
  • трептене на тялото;
  • слабост;
  • депресия.

 

Признаци на излишък на глицин в организма:

  • хиперактивност;
  • чест сърцебиене;
  • различни алергични реакции;
  • зачервяване на лицето;
  • умора.

 


Фактори, повлияващи количеството на глицин в организма:

  • достатъчен прием на течности;
  • физически упражнения;
  • престой на чист въздух;
  • балансирано хранене.

 

Глицин за красота

Глицинът и неговите съединения са се доказали в качеството си на стимулатори на красотата. Комплексно с други хранителни елементи, глицинът е отговорен за състоянието на косата, подобрява нейната структура, придава блясък. Аминокиселината се препоръчва за употреба при производството на кремове и унгвенти за подхранване и кръвоснабдяване на кожата.

 

Редактор: Радостина Райчева
Източник: edaplus.info
Снимка: poleznii-site.ru

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЕ-тата в храните