Начало Хранене Хранене при Хранене при заболявания Хранене при синовит

Хранене при синовит

Хранене при синовит - изображение

Синовитът е възпаление на синовиалната обвивка на ставните капсули, както и натрупване на течност в кухината, която тя "облича".

Най-често проблемът засяга една става, но е възможно да се срещне и при няколко, например, при полиартрит. Най-разпространената форма е синовит на колянната става, но нерядко се срещат случаи, при които засегнати са тазобедрената става, глезена, рамото.

Причините:

  • травми на коляното, порязвания и ожулвания, в резултат на които настъпва инфекцията;
  • артрит или ревматични заболявания;
  • сърповидно-клетъчна анемия;
  • алергия;
  • хемофилия;
  • подагра;
  • туберкулоза;
  • гонорея;
  • раздразнение на синовиалната мембрана при скъсан менискус, увреден ставен хрущял или недостатъчна стабилност на самата става.

Симптоми

При остър синовит:

  • променя се формата на ставата, тя става гладка и равна;
  • повишава се телесната температура;
  • усеща се болка в ставата, последвана от ограничаване на движенията.

При хроничен синовит:

  • ставна болка;
  • бърза умора.


Полезни продукти при синовит

По време на лечението на заболяването, както и като профилактика след това, е необходимо да се приемат повече витамини и храненето да бъде правилно, за да се избегне натрупването на токсини в тялото. Важно е да се следи за постъпването на полезни вещества и микроелементи в тялото, като теглото не трябва да се повишава, напротив - добре е да се намали, за да не се натоварва болното коляно.

  • Да се увеличи количеството на постъпващите в организма белтъчини, тъй като те са аминокиселини, необходими за нормалното функциониране на всички органи, за създаването на нови тъкани и за предпазването на тялото от токсини и инфекции.

Към белтъчните продукти се отнасят:

- месото (заради ниската си калоричност по-полезни са говеждото, пилешките гърди, пуешкото филе);

- рибата и морските продукти (особено риба тон и скариди);

- кокоши яйца;

- млечни продукти (най-вече извара).

  • Важно е храната да бъде богата на целулоза, която преди всичко подобрява чревната перисталтика, а освен това допринася за детоксикация на организма и за избавяне от излишните килограми. Богати на влакна са: елдата, целите зърна, овесените ядки, ядките, фурмите, шамфъстъците, смокините, ябълките, крушите, прасковите, сливите, морковите, листата зелена салата, грахът, бобът, картофите.
  • При синовит в организма трябва да постъпва желязо, като най-добре е това да става чрез хранителните продукти, защото добавките с елемента може да доведат до появата на отоци и болка. Източници на желязо: броколи, цветно и брюкселско зеле риба, грах, боб.
  • Продукти със съдържание на сяра също е полезно да присъстват в менюто, защото веществото е незаменимо при възстановяването и строежа на хрущялите, костите и съединителната тъкан. Освен това допринася за усвояването на калция. Сяра може да си осигурите, консумирайки аспарагус, чесън, лук, кокоши яйца, месо и риба.
  • Друг полезен продукт при наличие на такъв здравословен проблем е ананасът. В него има бромелин (бромелаин) - ензим, който помага в борбата с възпалението. Плодът трябва да се консумира в прясно сурово състояние, защото в замразените и консервирани варианти веществото не се съдържа.
  • Витамин С също е важен. Той притежава възстановяващи свойства, укрепва кръвоносните съдове, извежда токсините от организма, подсилва имунитета. Витаминът се съдържа в шипките, сладките чушки, магданоза, копъра, касиса, бяло и цветно зеле, киселец, цитруси, спанак, ягоди и други.
  • Храни, богати на витамин Е, трябва да присъстват в менюто, защото той има възстановяващо действие, допринася за заздравяването на раните, нормализира мускулната работа. Съдържа се в ядките (бадеми, лешници, кашу), във фъстъците, рибата и морските продукти, сушените плодове (сини сливи и кайсии), овесени ядки, ечемика, пшеницата, киселеца, спанака.
  • Полезен е приемът на витамин А, тъй като той спомага за растежа и регенерирането на тъканите, подсилва имунитета и устойчивостта на организма към инфекции. Витамин А влиза в състава на жълтите, червени и зелени зеленчуци, плодовете и ягодоплодните. Да се ядат повече моркови, тиква, кайсии, спанак и магданоз. Веществото се съдържа също в черния дроб, рибеното масло, яйчените жълтъци, кравето масло, течната сметана и пълномасленото прясно мляко.
  • Лекарите препоръчват консумацията на зеле, магданоз и спанак, защото те са източници и на витамин К, необходим за синтеза на костната тъкан, чревната перисталтика и за регулиране на обменните процеси в организма.
  • Да се ядат различни плодове и зеленчуци - каротиноидите в тях са мощни антиоксиданти.
  • Калият също е сред важните елементи, които трябва да се доставят на тялото чрез храната. Той нормализира обменните процеси и предпазва от образуването на отоци. Източници: ядки (орехи, кедрови, бадеми, кашу), фъстъци, стафиди, бобови култури (боб, грах), морско зеле, сушени сини сливи, сушени кайсии, горчица, картофи.
  • При синовит, съпроводен с артрит, е полезен калцият, необходим за формиране на костната тъкан. Той подсилва и защитните сили на организма. Може да се набави чрез консумация на: млечни продукти (особено извара, заквасена и течна сметани, различните видове сирена, включително кашкавал), бадеми, шамфъстъци, чесън, лешници, боб, грах, овесени ядки, ечемик.
  • Ставните болки се повлияват благоприятно от рибеното масло.


Опасни и вредни продукти при синовит

  • Да не се приемат кафе и напитки със съдържание на кофеин, защото те отмиват калция от костите.
  • Не е препоръчителна прекалено мазната храна, включително и тлъсти меса. Червено меса и пълномаслено мляко не трябва да се консумират ежедневно, за да не се допуска напълняване.
  • Да се избягват острите, кисели и солени ястия, особено ако пациентът приема ибупрофен или други противовъзпалителни средства, тъй като е възможно образуването на отоци, дължащи се на наличието на натриеви йони.
  • Подправките съдържат соланин, който предизвиква мускулни болка и дискомфорт при страдащите от синовит.
  • Жълтъците, доматите и картофите не вредят, но не бива и да се консумират всеки ден - 2-3 пъти седмично е достатъчно.
  • Тютюнопушенето е противопоказно, защото отслабва защитните сили на тялото и го трови с токсини.

Снимка: systawy.ru

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияМедицински изследванияЛюбопитноХранене при...СнимкиЗдравни съветиСпортАлтернативна медицинаНовиниКлинични пътекиСпециалистиЛеченияБотаникаЛайфстайлЗаведения