Начало Хранене Хранене при Хранене при заболявания Хранене при синестезия

Хранене при синестезия

Хранене при синестезия - изображение

Синестезията е психологичен феномен на възприятието, чиято същност се изразява в това, че при възбуждане на един сетивен орган, се появяват специфични за друг сетивен орган усещания.

Ярък пример за това е "цветният слух". Хората, при които се проявява, се отличават с тясно свързани зрение и слух. Това е и причината, когато те слушат музика, във въображението им да се появяват визуални образи.

Такова състояние се определя като нормално, а не като заболяване с психичен или психологичен характер, стига да не са налице прекалено странни и причудливи форми в съзнанието на човек.

Синестезията е индивидуална, т.е хората може да "виждат" едни и същи звуци в различни цветови гами и изображения. Интересно е, че повечето от страдащите от този проблем, виждат буквата А в зелено.

Проблемът се появява спонтанно и не може да се контролира. Причините се установяват до този момент. Известно е, че се проявява в ранна детска възраст или още в утробата на майката. Възможно е и да изчезне в напреднала възраст, а това се обяснява с преструктурирането на нервната система. Не се изключва отшумяване и след изкаран стрес.

Заболяването може да бъде по наследство или да е симптом за неврологично разстройство.

Въпреки че медицината не определя синестезията като заболяване, както вече споменахме, препоръките по отношение на храненето са да се внимава с продукти, които биха могли да провокират каквито и да било нервни раздразнения.

  • Да се приемат достатъчни количества витамини и микроелементи.
  • Да не се преяжда, защото прекаляването дори с най-полезните храни вреди.


Продукти, полезни за консумация при синестезия:

  • Фъстъци, семена, пъстър боб, покълнали пшенични зърна, постно месо и риба, черен дроб, гъби, яйца, мляко и млечни продукти, грах, червени чушки, целина, магданоз - всички те повлияват благоприятно работата на нервната система, помагат за справянето със стреса, незаменими са и при емоционални натоварвания;
  • Морски продукти - съдържат редица други полезни вещества: първо те са незаменим източник на белтъчини, калоричността е ниска; второ - в тях има множество желязо, фосфор, кобалт, никел, мед, йод, цинк, манган, витамини А, В, D,Е, РР. Освен това, подобряват работата на мозъка, бодростта и настроението.
  • Огромно значение има консумацията на бобови култури (царевица, боб, грах, леща). В техния състав влизат: желязо, тиамин, манган, фосфор, калий и витамини А, В, С, РР. Полезни са при борбата с умората, възвръщайки бодростта и енергичността.
  • При сензорно натоварване (прекалено натоварване на нервната система) е добре да се консумират: какао, банани, картофи, цвекло, елда, домашно птиче месо, ядки, бобови, морска риба, сладки чушки. Всички тези храни притежават успокояващи свойства и ефективно се справят с негативните последствия от стресови ситуации.
  • Огромно е и значението на плодовете и зеленчуците, също и на прясно изцедените от тях сокове. Витамините и минералните вещества, влизащи в състава им, влияят добре на душевното състояние, зареждат със свежест и издръжливост. Особено полезни са морковите, спанакът, броколите, ягодоплодните, бананите. Последните са естествени антиоксиданти.
  • Редовната употреба на продукти, съдържащи калций, помага за избавянето на раздразнителността и безпокойството. Такива са: белените бадеми, цвеклото, сирената, марулята, пълнозърнестото брашно, бобовите култури.
  • Според английски учени, консумацията на 1 яйце дневно допринася за борбата с лошото настроение.

Опасни и вредни храни при синестезия:

  • Необходимо е да се ограничи приемът на солени и остри сосове и подправки, тъй като те действат негативно върху обменните процеси в организма.
  • Препоръчително е да се намалят кафето и черният чай, защото кофеинът в тях действа като мощен стимулатор на нервната система.
  • Най-добре е пълното въздържание от алкохолни напитки - те засилват тревожността и раздразнителността.
  • Тютюнопушенето също влияе на нервите, неговото преустановяване е желателно.
  • Според някои учени консумацията на големи количества шоколад, яйца, млечни продукти, портокали и тестени изделия води до напрежение и депресия. Въпросът е спорен и все още няма категоричен отговор дали това е така.

Снимка: sulamot.ru; iq230.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛайфстайлСнимкиЗдравни съветиЛюбопитноАлтернативна медицинаХранене при...ОрганизацииНовиниИсторияСоциални грижиСпортСпециалистиНормативни актовеИнтервютаЗаведенияТестовеБотаникаЛеченияОбразование