Начало Хранене Хранене при Хранене при заболявания Хранене при перикардит

Хранене при перикардит

Хранене при перикардит - изображение

Заболяването се изразява във възпаление на перикарда (сърдечна мембрана/обвивка/торбичка, която обгръща органа, предпазва го и му помага да функционира). Възпалителният процес може да бъде следствие от или симптом на други заболявания (гъбични, бактериални, инфекциозни, вирусни, ревматични). Възможно е да бъде усложнение при травми или заболявания на вътрешни органи.

Основният симптом на перикардит е болка в гърдите, провокирана от възпалението. При усещане на такава следва веднага да се направи консултация с лекар.

Различават се три вида от това състояние: остър, рецидивиращ и хроничен. Най-честата причина за развитие на проблема е вирусна инфекция, затова лечението е медикаментозно и е насочено към намаляване на възпалението и контролиране на болката.

Храненето също от значение. При остър перикардит е важно заболелият да се придържа към консумация на продукти, които помагат да се намали натоварването на сърцето, да се подобри кръвообращението и общото състояние на сърдечносъдовата система, също така да заредят организма с необходимите му хранителни вещества и витамини.

 

Позволени за консумация храни при перикардит:

  • месни продукти: нетлъсто говеждо, свинско, телешко, заешко, пуешко меса; препоръчително е да бъдат сварени, допуска се и приемът им в печено състояние;
  • зеленолистни зеленчуци и зелени подправки: магданоз, спанак, зелена салата; богати са на витамини, полезни са както сурови, така и сварени; да се ограничи консумацията на картофи, бяло зеле и грах;
  • супи: в менюто по-често да присъстват вегетариански супи; позволява се използването на рибени и месни бульони, но това трябва да бъде рядко;
  • шипкова отвара: в нея има голямо количество витамин С, който е полезен не само за имунната система, но и повлиява благоприятно тонуса на сърдечните стени, кръвоносните съдове, възпрепятства образуването на тромби;
  • тиква, моркови и други плодове и зеленчуци с оранжево обагряне: те са полезни при перикардит, тъй като съдържат витамин А, който на свой ред помага за подобряване на състоянието на сърдечния мускул и участва в нормализирането на нивото на холестерол в организма;
  • каши, житни култури, различни пудинги на основата на зърнени храни, яйца, млечни изделия - всички те дават на тялото витамин В, който предотвратява появата на аритмия, сърдечните пристъпи и е полезен за сърцето като цяло.

 

Вредни за консумация храни при перикардит

Има редица продукти, които следва да се ограничат строго и дори да се изключат напълно от менюто. Към тях се отнасят:

  • сол - строго определеното дневно количество, което не трябва да се превишава, е 5 грама и това е дозата, която влиза във всички храни, приети за деня; за да бъде по-лесен контролът на използваната сол, е добре ястията да се подсоляват след приготвяне (непосредствено преди консумация), защото така ще може да се прецени колко точно от подправката се употребява;
  • течности - разбира се, може да се пият вода, чай, сокове, отвари (чаят обаче не трябва да бъде силен), а кафето и какаото да се изключат напълно от менюто; общото количество течности за деня да не превишава 1,5 литра; алкохолът е строго забранен;
  • осолени и пушени храни - консумацията им може да доведе до появата на отоци, до задържане на течности в организма, а това е крайно нежелателно при перикардит;
  • тлъсти продукти, включително меса, бульони, сланина, месни консерви, черен дроб, колбаси - те са в състояние да повишат нивото на холестерол в кръвта, което веднага ще окаже неблагоприятно влияние върху дейността на сърцето;
  • бобови растения, зеле, всички видове гъби - тези храни предизвикват метеоризъм, затова се препоръчва отказ от приема им;
  • шоколад, сладкарски и тестени изделия, тонизиращи отвари и билкови чайове, които възбуждат нервната система;
  • пържени и остри храни - важно е да не се консумират такива, оптимален вариант на термична обработка - сваряване, приготвяне на пара, печене.


При перикардит е от съществено значение да не се претоварва храносмилателната система, да се приемат полезни и лесни за усвояване от организма продукти, а храненето да бъде на малки порции и около 5-6 пъти на ден. Важно е ястията да се приготвят в домашни условия, да не се купуват готови варианти и полуфабрикати.


По статията работи: Радостина Райчева
Източник: edaplus.info
Снимка: istindiario.com

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноМедицински изследванияКлинични пътекиБотаника