Начало Хранене Хранене при Здравословно хранене Ползи на ферментиралите напитки и съвети за приготвянето им

Ползи на пробиотичните напитки и съвети за приготвянето им

Ползи на пробиотичните напитки и съвети за приготвянето им - изображение

Ферментиралите пробиотични напитки набират все по-голяма популярност. Съществуват различни видове, а хората търсят повече информация за тези продукти, заради ползите им за организма. А и има защо... Резултатите от консумирането им са: подобряване на храносмилането, подпомагане на борбата с бактериалните инфекции и цялостно укрепване на имунитета. Такива напитки са камбуча, кефир, различни видове квас.

 

Видове ферментирали пробиотични напитки

  • Млечни пробиотични напитки, като кефир. Той се различава от млякото, защото е направен от кефирни зърна, които съдържат различни щамове бактерии. Много изследвания са открили, че продуктът притежава антимикробни свойства, стимулира имунитета и подобрява храносмилането на лактоза.
  • Комбуча – приготвя се от чай, плодове и дрожди. Тази напитка съдържа полезни пробиотици и е идеалният избор за хората, които имат нетолерантност към млечните продукти.
  • Ферментирали зърнени сокове – квас – е традиционна славянска и балтийска напитка, наподобяваща бира. Тя има леко кисел вкус и обикновено се прави от ферментирал ръжен хляб.
  • Ферментирали зеленчукови сокове (квас) – подобни са познати от приготвянето на киселото зеле.
  • Култивирани кокосови напитки – кокосов кефир, който се прави с кефирни зърна и кокосова вода.
  • Воден кефир – получава се, когато се добавят кефирни зърна към подсладена със захар вода. Тази смес се оставя да ферментира между 24 и 48 часа. Това спомага на напитката да се насити с полезни пробиотици. Водният кефир е без мляко, по-лек е от традиционния и често се ароматизира с плодове, подправки и билки.

Всеки вид напитка има различни пробиотични щамове. Специфични са млечнокиселите бактерии, наречени лактобациликус (познавате името, такъв тип са и бактериите в българското кисело мляко). Освен в напитки, пробиотици се срещат и в редица ферментирали храни, като кисело мляко, кисело зеле, мисо, кимчи, туршии и други.

Здравни ползи

1. Подобрява здравето на червата и подпомага на храносмилането

Пробиотиците подобряват функционалността на червата. Доказано, те помагат на здравето на чревния тракт и правят по-лесно усвоими хранителните вещества.

Причината, поради която ферментиралите пробиотици са ценни за здравето на храносмилането е, че те поддържат естествения баланс на полезни бактерии в червата ни, изтласквайки вредните микроби, които могат да доведат до различни симптоми, като диария, подуване на корема, запек и други.

2. Борят се с инфекцията и хроничните заболявания

Пробиотиците са способни да укрепят имунната система и да изградят защита срещу много болести. Редовното включване на ферментирали продукти в диетата ви може да повиши защитата срещу често срещани инфекции.

Някои напитки (като квас, приготвен със сок от червено цвекло) осигуряват антиоксиданти и естествено помагат за изчистването на жлъчния поток и подпомагат за здравето на черния дроб, имат и детоксикиращи свойства.

Освен това, повишавайки абсорбцията на хранителни вещества, тялото се бори с увреждането от свободните радикали и възпалението. Пробиотиците помагат за предотвратяване на симптоми, свързани с храносмилателни разстройства, проблеми с кожата, кандида и чести настинки. Освен всички тези ползи, те спомагат за здравето на сърцето.

3. Подобряват менталното здраве

Знаете ли, че храносмилателната система е втората по големина част от неврологичната система и често се нарича „втори мозък”? Здравите пробиотични бактерии помагат за синтеза на невротрансмитери и други съединения, които допринасят за положителното настроение и психичното здраве.

Пробиотиците също така се борят със синдрома на пропускливите черва и възпалителните реакции, които могат да доведат до симптоми като тревожност или умора.

4. Могат да намаляват ефектите при алергии

Чрез укрепването на имунната система може да помогнете на стомашно-чревния тракт. Консумирането на пробиотични напитки и храни помага за намаляване на симптомите на непоносимост към лактоза и понижава риска и ефектите от хранителните алергии.

5. Добър източник на хранителни вещества

Много пробиотични храни и напитки са не само чудесен източник на бактерии, благоприятни за червата, но и осигуряват някои протеини, калций, витамин В12 и други хранителни вещества (в зависимост от вида). Например млечният кефир доставя редица важни минерали, здравословни мазнини и протеини, докато зеленчуковите ферментирали сокове обогатяват с антиоксиданти и витамин С. По време на ферментацията камбуча се газира и съдържанието на напитката включва полезни киселини, ензими и витамини.

Интересен въпрос е дали пробиотичната напитка ще ви помогне да отслабнете? Възможно е приемът на такъв тип продукти вместо газирани напитки, сокове и бира да доведе до понижаване на теглото.

 

Как да направите собствена пробиотична напитка?

Всеки вид пробиотична напитка се приготвя по различен начин, въпреки че следва един и същи процес. Правят се с бактерии и дрожди, които създават процеса на ферментация, когато са комбинирани със захар.

При направата на продукта е лесна, но се изисква известно търпение. Важно е съставките да са правилните. В зависимост от вида е необходима и конкретна база (мляко, сок от цвекло, кокосова вода, чай и др.) плюс някои видове дрожди (кефирни зърна или комбуча).

Обикновено трябва да добавите и малко вода със сол или захар. Не се притеснявайте от използването на захар в напитките, тъй като голяма част от нея ще се превърне в полезни киселини по време на ферментацията.

Ето и няколко правила, които да спазвате:

  • Изберете топло място в дома си (около 20-22 градуса), за да помогнете процеса на ферментация.
  • Използвайте чиста вода без химикали, за да предотвратите образуването на лоши бактерии. Добър избор е филтрираната изворна вода. Ако използвате чешмяна, оставете я да престои една нощ, за да се изпари хлора.
  • Използвайте възможно най-чистите плодове и зеленчуци, зърнени храни и захар. Нека зеленчуците и плодовете да бъдат пресни. Обелете ги, за да премахнете възможните остатъци от пестициди. Нарежете ги на парчета по 2-3 сантиметра, но не ги настъргвайте.
  • Съхранявайте пробиотичните напитки в стъклени буркани с капак, който има здраво уплътнение. Това спомага за поддържането на напитката свежа по-дълго време и запазва добрия вкус.

За да се получи ферментацията, е нужно течността да престои от 1 до 10 дни, в зависимост от вида и вкуса, който целите да получите. Напитките, ферментирали по-кратко време, имат не толкова богат вкус и са по-слаби, докато другите са по-наситени. Когато достигнете желания вкус, може да приберете продукта в хладилник за поне 24 часа, за да се завърши процесът. След това консумирайте.

За Framar.bg: Данна Панджарова
Източник: draxe.com

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияАлт. медицинаЗдравни съветиЛюбопитноЛайфстайлТестовеНаучни публикацииДиетиНовиниЛеченияПроизводители