Начало Хранене Групи храни и ястия Зеленчуци Цикория

Цикория

Цикория - изображение

Цикорията прилича много на червено зеле, но вкусът и качествата й са много по-различни. С леко горчивият си вкус, зеленчукът е много подходящ за добавка към салати или задушаване с други съставки. Съдържа само 9 калории за една чаена чаша, което го прави идеален за хората, целящи отслабване.

Хранителна стойност

В 100 грама листа от цикория се съдържат 23 калории, 4,5 грама въглехидрати, 1,5 грама протеини и 0,25 грама мазнини.

В съдържанието на зеленчука влизат още много минерали и витамини като Витамини К, С, Е, както и мед, фолат, калий и манган. Съдържанието на калий е 305 милиграма за 100 грама, а на витамин К 255 микрограма.

Ползи за здравето

1. Борба с растежа на раковите клетки

Цикорията дава добри резултати в превенцията на рак и намаляването на растежа на раковите клетки в черния дроб, особено, когато зеленчукът не е обработен с пестициди.

Естествените захари в цвеклото могат да въздействат върху рак на дебелото черво.

Цикорията е един от зеленчуците с най-високо съдържание на витамин К, който намалява риска от рак на простата, дебелото черво, стомаха и оралния рак.

2. Богат на антиоксиданти

Антиоксидантите се борят с уврежданията и свободните радикали. Цикорията съдържа голямо количество лутеин, като количеството му в 100 грама е около 9 грама, което го прави едни от най-големите доставчици на полезния за очите антиоксидант.

3. Добър за сърцето

При опити, направени с плъхове е установено, че цикорията намалява размера на лезията върху увредено сърце, възпалението намалява и нивата на холестерола се понижават.

Витамин К също допринася за здравето на сърцето. Той предотвратява калцирането на артериите и намалява възпалението на клетките и регулира кръвното налягане, понижава риска от инфаркт.

4. Допринася за силни и здрави кости

Друго предимство на цикорията е способността да изгражда и поддържа здрави кости. Това се дължи на високото наличие отново на витамин К, който е полезен за превенция на остеопороза, като увеличава костната минерална плътност. Това хранително вещество позволява на тялото да абсорбира по-добре калций.

5. Има анти паразитни свойства

При изследвания направени през 2016 години, цикорията е дала добри анти паразитни резултати върху определен вид кръгли червеи.

Противопоказания

Както всяка храна, възможни са реакции след употребата на цикория. Ако усетите подуване на устата, гърлото, сърбеж на устните или други алергични реакции, след консумирането на този зеленчук, незабавно потърсете лекар.

Има една общоприета предпазна мярка, когато става въпрос за консумацията на цикория - ако сте бременна или кърмите, задължително се консултирайте с лекар, преди да решите да се храните със зеленчука.

По статията работи: Данна Панджарова
Източник: draxe.com
Снимка: food52.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияХрани и ястияЗдравни съветиЛюбопитноБотаника