Начало Хранене Групи храни и ястия Зеленчуци Земна ябълка

Земна ябълка

Земна ябълка - изображение

Земната ябълка, известна още като гулия, може да се срещне и под името йерусалимски артишок, макар че произходът й няма нищо общо с Йерусалим (родината й е Северна Америка). Стъблото и цветовете на растението приличат на слънчоглед, стъблата достигат до 3 метра височина, а цветовете са яркожълти.

Частта, която се консумира, са кореновите грудки на растението, наподобяващи вкуса на сладка ряпа.

Хранителна стойност

В 100 грама от земната ябълка се съдържат само 65 калории, 14 грама въглехидрати, 0 грама мазнини и 2 грама протеин. В състава на корена влизат витамини и минерали като ниацин, тиамин, рибофлавин, фолат, витамин С и Е, фосфор, калций, калий, манган, селен, цинк, магнезий и желязо.

Полезни свойства

Работи като пробиотик

В земната ябълка има инулин - вид влакно, което е несмилаемо за хората и действа като пробиотик в храносмилателния тракт и като храна за полезните бактерии.

Когато инулинът се комбинира с течност и поради химичния си състав, той се образува в кремообразен гел, който действа добре при запек.

Предотвратява желязодефицитна анемия

Желязото е важен хранителен минерал, помагащ на червените кръвни телца да доставят кислород до тялото. Той също играе съществена роля в създаването на енергия, за добра мускулна функция и за развитието на мозъка.

Ниските нива на желязо могат да причинят развитието на желязодефицитна анемя, симптомите, на която включват главоболие, умора, слабост, недостиг на въздух, студени крайници и бледа кожа. В 100 грама земна ябълка се съдържат около 43% от необходимата дневна доза желязо.

Подобрява мозъчната функция

Витамин В1, известен още като тиамин, помага на тялото да превръща захарта в енергия и подобрява концентрацията и паметта. В допълнение, добрите нива на тиамин се свързват и с балансирано емоционално състояние.

Дефицитът на тиамин причинява слабост и умора, раздразнителност и необяснима загуба на тегло. В 100 грама се съдържат 17% от препоръчителния дневен прием на витамин В1.

Превенция срещу остеопороза

Калцият е основен минерал, от който тялото се нуждае за поддържане на добро здраве. Около 99% от елемента се съхраняват в зъбите и костите. Той се комбинира с други важни минерали, за да образува твърди кристали, които формират структурата и силата на костите.

Най-добрият начин за превенция срещу остеопороза е достигане на препоръчителните дневни нива на калций чрез богата диета в съчетание с ежедневно умерено физическо натоварване.

В 100 грама земна ябълка се съдържат 11% от препоръчителния дневен прием на калций.

жена

Повишава енергията

Фосфорът е важен минерал, който се намира във всяка една клетка на тялото ни. Той помага на бъбреците да отделят ефективно отпадъците, спомага изграждането на здрави кости и зъби, съдейства за мускулната функция и е важен за регенерирането на клетките. Освен всичко това той участва в производството на енергия в организма.

Признаците, че се нуждаете от повече фосфор са: загуба на апетит, разрушаване на зъбите, умора, неравномерно дишане, болка в ставите и костите, тревожност, промяна на теглото или слабо костно развитие при децата.

В 100 грама от зеленчука се съдържат 11% от препоръчителния дневен прием от минерала.

Спомага за изграждането на мускулите

Калият е важно хранително вещество за правилната функция на всички тъкани, клетки и органи в човешкото тяло и е жизнено необходим за свиването на мускулите, докато практикувате някакви физически упражнения.

Хора, които редовно консумират храни с високо съдържание на калий, са по-малко застрашени от инсулт. Калиевият дефицит включва редица неразположения: тежки главоболия, анемия, дехидратация, умора, сърцебиене, високо кръвно, подуване на тъканите и раздразнителност.

Подобрява храносмилането

Земната ябълка е известна със съдържанието на хелиангин - горчиво вещество, което стимулира секрецията на стомаха и спомага за облекчаване на нарушеното храносмилане.

земна ябълка

Начин на консумация

Земната ябълка (включително и кората й) се консумира сурова или сготвена. Тя се комбинира успешно с различни храни и обикновено се добавя в супи.

Обърнете внимание, че след като обелите грудките, е добре да ги полеете с лимонов сок, защото в противен случай ще почернеят бързо.

Противопоказания

Консумацията на гулия може да доведе до проблеми със стомаха, включващи газове, диария. Хората, които са чувствителни към маргаритки, турта и невен, могат да получат алергична реакция.

По статията работи: Данна Панджарова
Източник: yourhealthremedy.com

5.0, 1 глас

ХРАНИТЕЛНА СТОЙНОСТ ПРИ 100ГР.

Белтък2 гр.
Въглехидрати14 гр.
Калории65 кал.

ВИТАМИНИ И МИНЕРАЛИ

тиамин,фосфор,калий,калций,витамин С, желязо и др.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиБотаникаЛюбопитно