Начало Хранене Хранене при Здравословно хранене 15 храни, които подобряват здравето на белите дробове

15 храни, които подобряват здравето на белите дробове

15 храни, които подобряват здравето на белите дробове - изображение

Не сме свикнали да се грижим за здравето на белите дробове, те сякаш са свързани единствено с въздуха и считаме, че след като не се задъхваме и не кашляме, значи те са здрави. Но както всяка част от тялото ни, те също се нуждаят от полезна храна, която да ги поддържа в добро състояние, за да могат дълго време да ни служат.

Здравето на белите дробове е свързано с цялостния имунитет, дори когато става въпрос за сериозни хронични заболявания. Най-често белите ни дробове страдат от респираторни заболявания, които се срещат често през есенно-зимния сезон. Разбира се, и тук основно условие е здравословната диета, вижте кои 15 храни ще ви помогнат да подобрите здравето на белите дробове.

чесън,спанак,ябълки,риба

1. Чесън

Алицинът (вещество, съдържащо се в чесъна) е основната причина за здравните ползи от ароматния зеленчук. Чесънът има антимикробни, противоракови и понижаващи кръвното налягане свойства.

Консумирайте 2-3 скилидки чесън на ден в различни салати или дипове, в дресинг или ястия, за да предпазите дробовете си от инфекции и болести.

2. Спанак

Спанакът и другите зелено листни зеленчуци като кейл, коприва, листно цвекло са заредини с витамини и минерали. В спанакът се съдържат фитохимикали, които предотвратяват оксидативните увреждания и намаляват възпалението.

Хапвайте най-малко по една чаена чаша спанак на ден.

3. Ябълки

Ябълките са богат източник на антиоксиданти и фитохимикали, които спомагат за намаляване на риска от астма, рак, възпаление и сърдечносъдови заболявания.

Сигурно сте чували за поговорката "една ябълка на ден, държи доктора далеч от мен" - това важи с пълна сила, затова ежедневно консумирайте минимум по една ябълка.

4. Мазни риби

Мазни риби като скумрия, сьомга, шаран са богати на омега-3 мастни киселини. Те имат противовъзпалителни и антиоксидантни свойства, предпазват и сърцето.

Консумирайте риба или поне рибено масло като добавка, това ще ви помогне да запазите като цяло общото си здраве, което от своя страна ще ви предпази от заболявания на белите дробове.

джинджифил,горски плодове,кайсии,броколи

5. Джинджифил

Всеизвестни са ползите от джинджифила - той е едно от най-надеждните средства за лечение на настинки и болки в гърлото. Учените са открили, че съдържа биоактивно съединение гингерол. Именно то е отговорно за лютивия вкус на корена, но пък и помага за превенция на астма, настинки, мигрена и хипертония.

Най-добрият начин да консумирате джинджифил е да намачкате около 2 сантиметра корен и да го добавите към водата или сокът си сутрин.

6. Горски плодове

Плодовете като ягоди, малини, боровинки, къпини съдържат фенолни киселини, флавоноиди, танини, аскорбинова киселина и други полезни фитохимикали. Те спомагат за намаляването на възпалението, подсилването на имунитета, предпазват сърцето и се борят с някои видове рак.

Консумирайте плодове редовно в различни смутита, като част от закуската ви или си ги хапнете самостоятелно.

7. Кайсии

айсиите са не само вкусни, но са и силни защитници на белите дробове. Те са голям източник на витамини С и Е, както и бета-каротин и ликопен. Всички тези съединения са антиоксиданти и помагат за премахването на свободните радикали. Кайсиите имат антимикробни, противоалергични и противовъзпалителни свойства - всички те са необходими за здравето на дробовете ни.

Добавете сладкия плод към салати, шейкове или консумирайте самостоятелно.

8. Броколи

Броколите са царят на здравословните храни - те са добър източник на сулфорафан, който има противовъзпалителни, антиоксидантни, противоракови и антимикробни свойства. Може да понижи риска от рак белите дробове, стомаха и гърдата.

Всеки ден консумирайте по 1 чаша броколи печено или бланширано, за да подобрите цялостно здравето си.

грей,куркума,авокадо,боб

9. Грейпфрут

Сладко-горчивият плод е известен със своите свойства за намаляване на теглото. Нискокалоричният грейпфрут в добър източник на витамин С, В6, тиамини, фолиева киселина и магнезий.

Консумирайте поне по половин грейпфрут на ден, за да намалите токсините в тялото и да понижите възпалението на дихателната система. Имайте предвид, че в някои случаи цитрусите могат да влошат състоянието ви, затова се консултирайте с лекар, ако сте болни.

10. Куркума

Златната подправка се използва от векове за облекчаване на различни здравословни проблеми. Куркуминът, основна активна съставка, е отговорен за здравните ползи - той е антиоксидант с противовъзпалителни и антимикробни свойства. Именно те правят куркумата идеалната подправка за противодействие на различни възпалителни процеси, включително рак и затлъстяване.

Включете полезния корен в менюто си, като на ден добавите в соковете или шейковете си по 2 сантиметра настърган корен или куркума на прах.

11. Бобови и зърнени храни, семена и ядки

Те са чудесен източник на протеини и имат противовъзпалителни свойства. Така че като ги консумирате, може да понижите възпалението в тялото си, да намалите холестерола, кръвното налягане и да спомогнете за регулиране на теглото си.

Консумирайте около половин чаша дневно ядки, семена или бобови растения.

12. Авокадо

Плодът авокадо е богат източник на витамини Е, К, В6, рибофлавин и ниацин. Тези витамини и антиоксиданти имат противовъзпалителни свойства. Дневно консумирайте по половин авокадо.

месо,чушки

13. Птиче месо

Пилешкото и пуйката са най-широко консумираните домашни птици и чудесен източник на полезни постни протеини. Учените са открили, че диета, богата на качествено птиче месо, може да намали риска от рак на белите дробове до 10%. Уверете се, че консумирате домашно отглеждани птици без антибиотици и хормони.

14. Червени чушки

Червените чушки са чудесен източник на ликопен, витамин С и бета-каротин. Това са антиоксиданти и спомагат за неутрализирането на свободните радикали. В резултат на това белите дробове и всички други жизненоважни органи остават защитени от болести.

Консумирайте сурови, задушени, печени или бланширани чушки в салати, сандвичи или с различни зърнени храни, като киноа.

15. Люти чушки

Чили чушките са пикантни и добавят характер на храната ви. Учените са установили, че капсаицинът е отговорен за острия вкус на чушките, а той има противоракови и антиоксидантни свойства.

Често лютите чушки присъстват в менюто ни, когато сме болни, те загряват организма и ни помагат да се преборим по-лесно със заболяванията, като настинки и бронхити.

Всеки ден хапвайте по малко лютиви чушки за добро здраве.

Виждате, че храните, които ще ви помогнат да подобрите цялостното си здраве и по този начин да предпазите и белите си дробове се намират лесно на пазара. Всичко, което е необходимо да направите е да планирате пазара си така, че да успеете да се сдобиете с всичко нужно, което след това лесно може да съхранявате в хладилник.

Помогнете на здравето на белите си дробове, като спрете цигарите, спортувате всеки ден, храните се здравословни и спите достатъчно.

За Framar.bg: Данна Панджарова
Източник: stylecraze.com
Снимки: pixabay.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиХранене при...НовиниФизиологияПатологияЛюбопитноИзследванияСпециалистиЛайфстайлОрганизацииБотаникаЛеченияЗаведенияКлинични пътекиАлт. медицинаИстория