Начало Хранене Хранителни съставки Белтъчини Аланин

Аланин

Аланин - изображение

Аланинът е алифатна аминокиселина, влизаща в състава на много белтъчини и биологично активни съединения. Тя принадлежи към групата на заменимите аминокиселини. Попадайки в черния дроб, се трансформира в глюкоза, но при необходимост е възможна обратна трансформация. Процесът се нарича гликогенеза и изпълнява важна роля в енергообмена на човека.

Аланинът в организма съществува в две форми - алфа и бета. Алфа-аланинът е структурен елемент на белтъчините, бета-аланинът влиза в състава на биологични съединения, като пантотенова киселина и други.


Хранителни продукти, богати на аланин:

  • говеждо месо;
  • конско месо;
  • агнешко месо;
  • свински бут;
  • пилешко месо;
  • пуешко месо;
  • кашкавал;
  • сирене, особено козе;
  • кокоши яйца
  • нетлъсти видове морска риба;
  • калмари;
  • желирано свинско месо;
  • желирана риба.


Дневна необходимост

Дневната необходимост от аланин за възрастни е 3 грама, а за деца в училищна възраст - до 2,5 грама. На младежите са нужни не повече от 1,7-1,8 грама на ден.


Необходимостта от аланин нараства при:

  • голямо физическо натоварване;
  • понижено либидо, вследствие на промени в организма, дължащи се на напредването на възрастта;
  • понижен имунитет;
  • апатии и депресивни състояния;
  • понижен мускулен тонус;
  • отслабване на мозъчната дейност;
  • бъбречно-каменна болест;
  • хипогликемия.


Необходимостта от аланин намалява при:

  • синдром на хроничната умора.

 

Усвояване на аланин

Благодарение на способността на аминокиселината да се преобразува в глюкоза, която е незаменим продукт на енергийния обмен, аланинът се усвоява бързо и напълно.


Полезни свойства на аланина и въздействие върху организма

Тъй като веществото участва в производството на антитела, то с успех се бори с всякакви вируси, включително херпес. Използва се при лечението на СПИН, както и при други имунни заболявания и нарушения.

Във връзка с антидепресантната способност и възможността да намалява тревожността и раздразнителността, аланинът заема важно място в психолого-психиатричната практика. Освен това приемът на аминокиселината под формата на лекарства и БАД (биологично активни добавки) намалява главоболието до пълното му отстраняване.


Взаимодействие с други елементи

Както всяка аминокиселина, и аланинът взаимодейства с други биологично активни съединения в нашия организъм. При това се образуват нови полезни за тялото вещества, като глюкоза, пирувикова (пирогроздена) киселина и фениланин. Освен това, благодарение на аланина, се образуват карнозин, коензим А, ансерин, също и пантотенова киселина.


Признаци на излишък на аланин

Синдромът на хронична умора, който днес е едно от най-разпространените заболявания на нервната система, е основен признак за предозиране с аланин. Симптомите на синдрома, признаци за излишък от аминокиселината са:

  • чувство на умора, което не отшумява след 24-часова почивка;
  • намаляване на паметта и концентрацията;
  • проблеми със съня;
  • депресия;
  • мускулна болка;
  • болка в ставите.


Признаци на недостиг на аланин:

  • засилване на умората;
  • хипогликемия;
  • уролитиаза;
  • отслабен имунитет;
  • нервозност и депресии;
  • понижено либидо;
  • намаляване на апетита;
  • чести вирусни заболявания.


Фактори, влияещи върху съдържанието на аланин в организма

Освен стресът, за потискането на който се изисква огромно количество енергия, причина за дефицит на аланин е и вегетарианството, тъй като големи количества от аминокиселината се съдържат в месото, месните бульони, яйцата, млякото, сирената и други животински продукти.


Аланинът и красотата

Доброто състояние на косата, кожата и ноктите зависи от приема на достатъчни количества аланин, който координира функциите на вътрешните органи и укрепва защитните сили на организма.


Редактор: Радостина Райчева
Източник: edaplus.info

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпорт