Начало Хранене Групи храни и ястия Зеленчуци Бок чой

Бок чой

Бок чой - изображение

Бок чой принадлежи към семейство кръстоцветни. Първоначално е култивиран в Китай, но сега е достъпен в цял свят. Кръстоцветните зеленчуци включват зеле, броколи, карфиол, брюкселско зеле, брюква и ряпа. Тези зеленчуци са добри източници на полезни хранителни вещества и съдържат малко калории.

Хранително съдържание

Една чаена чаша суров бок чой съдържа 9 калории, 1 грам протеин, 1.5 грама въглехидрати и 0.7 грама фибри. Освен това не съдържа холестерол, но за сметка на това има 0.1 грама от полезните полинаситени мазнини.
Същото количество от зеленчука осигурява 5% калий, 62% витамин А, 7% калций, 5% витамин B6, 3% магнезий, 3% желязо и 52% витамин C от дневните необходими дози.

Други витамини и минерали, които съдържа растението, са фосфор, цинк, натрий, мед, манган, селен, ниацин, фолат, холин, бета-каротин и витамин К.

В индекса на Общата хранителна плътност на плодовете и зеленчуците бок чой заема шесто място. В него храните се степенуват не само въз основа на витамините и минералите в тяхното съдържание, но и спрямо фитохимичния им състав и антиоксидантните им свойства.

Растенията от семейство кръстоцветните са сред зеленчуците с най-високо съдържание на глюкозинолати. Те са сяро-съдържащи съединения, които спомагат за прочистването на организма, а от друга страна носят многобройни ползи за човешкото здраве.

Ползи за здравето

Превенция срещу някои видове рак - бок чой, както и други кръстоцветни зеленчуци, имат определени противоракови свойства. Изследванията показват, че при хората, които консумират повече кръстоцветни зеленчуци, рискът от развитие на рак на белия дроб, простатата, дебелото черво и рак на гърдата е по-малък.

Подобрява здравето на костите - желязото, фосфорът, калцият, магнезият, цинкът и витамин К стимулират изграждането и поддържането на структурата и здравината на костите.

Понижава кръвното налягане - установено е, че калият и магнезият естествено намаляват кръвното налягане. В проучване е установено, че хората, които приемат 4,069 милиграма калий на ден, имат с 49% по-нисък риск от смърт в следствие на исхемична болест на сърцето, в сравнение с тези, които консумират по 1000 милиграма.

Повлиява възпалителните процеси - холинът (тамин B4), който се съдържа в бок чой, помага при безсъние и подсилва паметта. Освен това помага за поддържането на структурата на клетъчните мембрани, предаването на нервните импулси, абсорбцията на мазнините и намалява хроничните възпаления.

Подсилва имунитета - селенът, намиращ се в състава на зеленчука, подобрява имунния отговор на организма при инфекции, като стимулира производството на лимфоцити.

Подобрява здравето на сърцето - фолатът, калият, витамин С и B6, в комбинация с липсата на холестерол, подпомагат поддържането на здраво сърце.

Подобрява състоянието на кожата - заради съдържанието на колаген в зеленчука.

Консумирането на разнообразни плодове и зеленчуци подобрява здравето.  Увеличеният прием на растителни храни, включително бок чой, намалява значително риска от затлъстяване, диабет, сърдечни заболявания, както и насърчава общото здравословно състояние и повишава енергията.

Потенциални рискове за здравето от консумацията на бок чой

Суровият бок чой, както и останалите кръстоцветни зеленчуци, съдържа ензима мирозиназа. Мирозиназата можа да повлияе негативно върху функцията на щитовидната жлеза, като възпрепятства абсорбцията на йода от тялото. Ензимът се деактивира чрез топлинна обработка. Консумирането на малки количества суров боб чой не крие рискове.

Хора, които приемат антикоагуланти, трябва да ограничат приема на храни, съдържащи витамин К, тъй като той играе роля в съсирването на кръвта.

5.0, 1 глас

ХРАНИТЕЛНА СТОЙНОСТ ПРИ 100ГР.

Белтък1 гр.
Въглехидрати1,5 гр.
Калории9 кал.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Категория