Начало Хранене Хранене при Здравословно хранене 9-те най-добри заместители на млякото – част 2

9-те най-добри заместители на млякото – част 2

9-те най-добри заместители на млякото – част 2 - изображение

Кравето мляко е основна част от хранителните навици на голяма част от населението. То може да се консумира под формата на напитка, заедно със зърнената закуска сутрин или като добавка за направата на шейк, чай или кафе. Въпреки популярността си и широкото си приложение, млякото не е част от дневния режим на някои хора поради редица причини. За щастие, на пазара съществуват разнообразни алтернативи за живот без хранителната напитка. Тя има редица полезни качества, но въпреки добрия си хранителен профил, то не е подходяща за всеки.

За щастие, днес се предлагат множество добри заместители на кравето мляко. Продължаваме със следващите пет от общо девет алтернативи, които ще ви помогнат да си представите живота без популярната хранителна течност.


5. Оризово мляко

  • Съдържание

Растителната напитка се прави от смлян бял или кафяв ориз и вода. Както и при други заместители на млякото, към продукта често се добавят сгъстители за подобряване на консистенцията.

  • Вкус

Оризовото мляко има естествено сладък и мек вкус. Консистенцията му е сравнително течна и е подходящо за приготвянето на шейкове и десерти.

  • Хранителна стойност

Една чаша (240 мл) съдържа 140 калории, 2 грама мазнини, по-малко от 1 грам протеини и 27-38 грама въглехидрати. Някои производители добавят калций и витамин А и D.

  • Положителни качества

Оризовото мляко е подходящ избор за тези, които страдат от алергии или непоносимост, тъй като не съдържа нито един от най-разпространените алергени, като лактозата, глутена, соята или яките.

  • Отрицателни качества

Оризовото мляко притежава най-много въглехидрати от всички растителни алтернативи. Допълнително, високият гликемичен индекс (79-92) означава, че продуктът се абсорбира много ефективно от организма и бързо покачва кръвната захар. Поради това, оризовото мляко може да не е най-добрият вариант за страдащите от диабет. Поради ниското си съдържание на протеини, растителната напитка не е подходяща за деца, атлети и хора в напреднала възраст. Ако оризът заема значителна част от хранителния режим, се препоръчва да се използват други алтернативи на млякото за поддържане на разнообразна диета.

оризово мляко

6. Мляко от кашу

  • Съдържание

Растителната напитка се получава при смесването на смлени ядки или масло от кашу и вода.

  • Вкус

По-гъста е консистенция му от другите алтернативи на млякото и има сладък ненатрапчив вкус на ядки. Подходящо е за сгъстяване на шейкове и за направата на салатен дресинг, както и като заместител на млякото в кафето и десертите.

  • Хранителна стойност

Една чаша (240 мл) неподсладено мляко от кашу съдържа 25-50 калории, 2-4 грама мазнини, по-малко от 1 грам протеини и 1-2 грама въглехидрати. Някои компании добавят калций и витамин D към продукта.

  • Положителни качества

Неголямите количества калории, мазнини и въглехидрати в растителния продукт го правят подходящ за преминаване към диетичен режим.

  • Отрицателни качества

Като при други видове млека от ядки, по време на процеса на прецеждане, голяма част от фибрите, протеините, витамините и минералите се губят.

мляко от кашу

7. Мляко от макадамия

  • Съдържание

Растителната напитка се състои главно от вода и близо 3% ядки от макадамия. Сравнително новият продукт на пазара се произвежда главно в Австралия от местните ядки макадамия.

  • Вкус

Гъстата и кремообразна консистенция се съчетава с мек вкус на ядки. Подходящо е като добавка за кафе или шейкове.

  • Хранителна стойност

Една чаша (240 мл) съдържа 50-55 калории, 5 грама мазнини, 1-5 грама протеини и 1 грам въглехидрати. Може да бъде обогатено с калций и витамин А и D.

  • Положителни качества

Ниското количество калории прави продукта подходящ за по-диетичен режим, а ниското съдържание на въглехидрати е добър вариант за диабетици. Млякото от макадамия е богат източник на ненаситени мазнини, които могат да се окажат благоприятни за холестерола и кръвното налягане.

  • Отрицателни качества

От всички растителни алтернативи, млякото от макадамия е най-трудно за намиране за българския купувач.

мляко от макадамия

8. Конопено мляко

  • Съдържание

Произвежда се от обелени конопени семена и вода. Понякога се добавят подсладители към сместа.

  • Вкус

Лек сладък вкус на ядки и водниста консистенция. Добър заместител на нискомасленото мляко.

  • Хранителна стойност

Една чаша (240 мл) неподсладено конопено мляко съдържа 60-80 калории, 4,5-8 грама мазнини, 2-3 грама протеини и по-малко от 1 грам въглехидрати. Възможно е добавянето на калций в продукта.

  • Положителни качества

Добра опция за хора, които са алергични към соя, ядки и глутен. Добър източник на протеини, но има сравнително нисък процент калций, освен ако не е добавен допълнително. Подходящ вариант за вегетарианци, тъй като доставя на организма висококачествени протеини, съдържащи всички необходими аминокиселини, включително Омега-3 и Омега-6 мастни киселини.

  • Отрицателни качества

Конопеното мляко, което се предлага с добавени подсладители, съдържа до 20 грама въглехидрати и по този начин не е подходящо за по-строги хранителни режими.

конопено мляко

9. Мляко от киноа

  • Съдържание

Растителната напитка се произвежда от семената на киноата и вода. Възможно е да се обогати със съставки като ванилия или захар.

  • Вкус

Има леко сладък вкус на ядки. Най-добре се сервира със зърнена закуска или овесена каша.

  • Хранителна стойност

Една чаша (240 мл) съдържа 70 калории, 1 грам мазнини, 2 грама протеини и 12 грама въглехидрати.

  • Положителни качества

Представя сравнително балансиран хранителен профил – ниски нива на мазнини с умерени количества на протеини, калории и въглехидрати.

  • Отрицателни качества

Растителното мляко е съставено главно от вода и едва 5-10% киноа, което означава, че голяма част от протеините, фибрите, витамините и минералите са разредени.

мляко от киноа

<<< Към първата част

 

По статията работи: Нора Маркова
Източници: healthline.com; medicalnewstoday.com; shape.com
Снимки: webmd.com; thehealthsite.com; thespruce.com; thetastyalternative.com; paginasiete.bo; sheknows.com; culturazdoroviya.ru

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияРецептиХранене при...Храни и ястияЛайфстайлЗдравни съветиАлт. медицинаИсторияЛюбопитноНовиниТестовеСъставкиДиетиЛеченияСнимкиВидео