Начало Хранене Хранене при Здравословно хранене Как да храним костите

Как да храним костите

Как да храним костите - изображение

Основната рамка на човешкия организъм е скелетът, който е изграден от кости, съединени със стави, а с участието на мускулите се извършва движението. Телата ни са изградени от около 200 кости.

Полезни храни

За да се съхрани здравето на костната система, са необходими витамини и минерали като калций, витамин Д3, мед, манган, цинк, магнезий и фосфор.

калций

Продуктите, в които се съдържат тези елементи са:

  • мляко и млечни изделия - много добър източник на калций са, укрепват костите и зъбите;
  • листни зеленчуци (зеле, спанак, целина и други) - богати на органичен калций, както и на калий, желязо, цинк, магнезий; в тях има също витамини В, Е и РР.
  • сардина, сьомга, риба тон - за нормалното усвояване на калций е необходим витамин Д, а той се съдържа в рибата;
  • черен дроб - мед, витамини А и Д3 са ценността на продукта, като витамин Д допринася за по-доброто усвояване на фосфора и калция;
  • морска треска, калмари, камбала, мойва - източници на органичен фосфор, благодарение на който се усвоява калция;
  • тиквени семена, елда, фъстъци - дават на организма цинк, а той заедно с фосфора е отговорен за усвояването на калция и витамин Д;

риба

  • ядки, просо, морско зеле, трици, сушени сини сливи - благодарение на магнезия в тях остеоцитите функционират нормално;
  • кайсии - богати на калий, отговорен за нормалната работоспособност на мускулите, управляващи костната система;
  • цвекло, спанак, бели гъби - манганът, съдържащ се в тези продукт, е незаменим антиоксидант; именно благодарение на него се осъществяват нормалните растеж и развитие на костно-хрущялната тъкан.
  • тиква, сладки чушки, райски ябълки, домати - в тези плодове и зеленчуци има важен за костите бета-каротин, който е предшественик на провитамин А;
  • цитруси - витамин С в състава им действа блогоприятно върху костната система; елементът превръща неорганичния калций в организма в органичен.

прясно мляко

Опасни вредни храни

Продуктите, извеждащи калция от тялото не са подходящи са консумация. Такива са:

  • чай, кафе;
  • газирани напитки (кока колата, например, съдържа изключително вредната за костите ортофосфорна киселина).
кафе

Да не се приемат също продукти, блокиращи усвояването на калция - овесена каша (в нея има фитинова киселина), алкохол

 


По статията работи: Радостина Райчева
Източник: edaplus.info
Снимки: edaplus.info; osteo-vit.ru; liveinternet.ru; healfoods.ru

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияХранене при...ЛюбопитноНовиниЗдравни съветиСнимкиАлтернативна медицинаРецептиЛайфстайлМедицински изследванияСпортКлинични пътекиЛеченияЕ-тата в хранитеСпециалистиИсторияБотаника