Начало Хранене Хранене при Здравословно хранене Всичко, което трябва да знаете за гладуването, ползи и видове гладуване - част 1

Всичко, което трябва да знаете за гладуването, ползи и видове гладуване - част 1

Всичко, което трябва да знаете за гладуването, ползи и видове гладуване - част 1 - изображение

Периодичното гладуване, популярно като фастинг, е доста привлекателно, защото в този период от време не трябва да ядете нищо, което прави режима по-лесен от каквато и да е било диета. Това не е постене, свързано с религията под каквато и да е било форма, това е начин да промените начина си на хранене.

При фастинга на мястото на три основни хранения за деня или няколко по-чести и с по-малки порции вие разполагате с определен отрязък от време, в който можете да ядете каквото си поискате. Разбира се, храненето трябва да бъде в разумни граници.

Ако консумирате преработени храни и чипс например, е малко вероятно да усетите ползите от гладуването. Ако диетата ви се състои от храна, богата на плодове и зеленчуци, чисти протеини, здравословни мазнини и млечни продукти, ще усетите голяма промяна. Предпочитанията и силният глад за шоколад или сирена ще намалее повече, отколкото при диета, ограничаваща калориите.

Не съществува един единствен универсален или правилен начин на гладуване, вие сами може да определите кое е полезно за вас и кой вариант е най-добър за вашето тяло. И все пак, няколко от типовете са най-популярни. 

Различни видове фастинг

  • Периодично гладуване

Този тип е известен също като циклично гладуване. Периодичното гладуване е събирателна фраза за храненето (и гладуването) на периоди. Всъщност, почти всички по-долу описани методи са типични и за цикличното (периодично) гладуване и са съвсем близки помежду си. Интервалите, в които не се консумира нищо при този вид фастинг, варират от 14 до 18 часа, но могат да бъдат и по-продължитлни - до 32-36 часа.

  • Хранене в определен отрязък от време

Ако практикувате такъв тип фастинг, това означава да се въздържате от храна от 12 до 16 часа след последното си хранене. По време на прозореца, в който може да се храните, е позволено да ядете всичките си любими здравословни храни.

Храненето в определен отрязък от време е доста лесно приложимо, тъй като фастингът започва след вечеря. Ако приключите с вечерята в 7 ч. вечерта, не трябва да ядете отново поне до 7 часа сутринта на следващия ден, като това време може да се удължи до около 11 или 12 часа на обяд. Тъй като през по-голямата част от времето спите, това е добър начин да въведете фастинга, без да правите големи промени в начина си на живот.

  •  Гладуване16/8

Този вид фастинг е същият като храненето в определен отрязък от време, но с тази разлика, че при него времето за хранене е точно разграфено - фастингът продължава ч6 часа, а в останалите 8 часа може да се консумирате храна.

  • Периодичен ден за гладуване

Друг вид циклично гладуване е драстичното ограничаване на калориите през деня за гладуване, а през останалите дни да ядете толкова, колкото искате. Храната по време на фастинга не е напълно ограничена, но трябва да се придържате към около 25% от нормалния ви прием на калории. Например, ако консумирате по 2000 калории дневно, в този ден те трябва да са 500. Не трябва да се придържате към този вид гладуване за продължително време, тъй като е труден за спазване, но е подходящ за изграждането на полезни навици.

  •  Фастинг 5:2

Този вид фастинг. е много добра алтернатива на деня за гладуване. В този период, вие се храните нормално 5 дни в седмицата, а в останалите 2 ограничавате калориите до 500-600 на ден.

Тук ще се придържате към плодовете и зеленчуци през деня, а вечерта може да консумирате обилна порция.

Как да спазвате фастинга?

Готови ли сте да пробвате гладуването? Ето как да го направите по-лесно.

1. Решете какъв тип фастинг ще направите

Ако ще гладувате за първи път, е добре да започнете с 12 часов пост. Ако успеете да издържите без проблем, може да увеличите продължителността до 14 или 18 часа.

Ако това не е вашият първи фастинг и искате да опитате по-амбициозен пост, може да пробвате варианта с периодичния ден на гладуване.

2. Задайте си няколко цели

Какво искате да постигнете с този пост? Да отслабнете, да бъдете по-здрави, да се чувствате по-добре, да имате повече енергия? Напишете го и го поставете на място, което често ще виждате по време на вашия фастинг.

3. Направете меню и напълнете хладилника само с храни от него

Преди да започнете своя пост, решета кога и какво ще ядете. Знаейки, какво имате за ядене след края на фастинга и че имате здравословна и вкусна храна, ще успеете да изкарета фастинга много по-лесно.

4. Слушайте тялото си

Ще ви отнеме известно време, докато свикнете с гладуването, тъй като тялото ви ще има стари навици, от които трябва да се откаже. Но е важно да слушате сигналите, които получавате от него. Ако сте на 10-я час от 16 часов фастинг и се чувствате ужасно гладни или усещате, че имате нужда от лека закуска, то хапнете малко. Ако времето ви за гладуване е приключило, но вие все още не сте гладни - изчакайте да огладнеете. Тук няма правила и вие не се проваляте. Може да си записвате как се чувствате всеки ден и по този начин ще усетите, ако има часове, дни или месеци, в които различните видове пост работят по-добре за вас.

Към втора част>>>

По статията работи: Данна Панджарова
Източник: draxe.com
Снимки: lifehacker.com.au

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияХранене при...ДиетиЛюбопитноЗдравни съветиЛеченияЛайфстайлИсторияСпортНовиниАлтернативна медицинаБотаникаПсихологияВидеоАнкетиРецептиСнимкиТестовеНормативни актовеОрганизацииЗаведенияИнтервютаКалкулаториПроизводители