Начало Хранене Хранителни съставки Витамини Витамин Е (токоферол)

Витамин Е (токоферол)

Витамин Е (токоферол) - изображение

Токоферолът е витамин на репродуктивността - въздейства благоприятно върху дейността на половите и някои други жлези, възстановява детеродните функции, помага за развитието на плода по време на бременност и на новороденото дете. Той е естествен антиоксидант, спира окисляването на витамин А и влияе благоприятно върху натрупването му в черния дроб. Витамин Е спира образуването на токсичните за организма свободни радикали и пероксиди на мастни киселини, окислителното увреждане на мембранните липиди и клетъчните структури, помага за усвояването на протеините и мазнините, участва в дишането на тъканите, подобрява зарастването на рани, забавя стареенето и влияе върху работата на мозъка, кръвта, нервите и мускулите.

Хиповитаминоза Е може да се развие след значителни физически натоварвания. Рязко се понижава количеството миозин, гликоген, калий, магнезий, фосфор и креатин в мускулите. В тези случаи основни симптоми са хипотония и мускулна слабост. При животните, лишени от витамин Е, се откриват дегенаративни изменения в скелетната мускулатура и мускулите на сърцето, повишена чупливост и пропускливост на капилярите, дегенерация на епитела на семенните каналчета на тестисите. При ембриони - кръвоизливи и смърт на плода. Наблюдават се също дегенаративни промени при нервните клетки и увреждане на чернодробни паренхими. Дефицитът на витамин Е се свързва и с хомелитична жълтеница у новородени, при жените - риск от спонтанни аборти, ендокринни и нервни разтройства.

Токоферолите се съдържат главно в растителните продукти. Най-богати на тях са нерафинираните растителни масла: соево, памучно, слънчогледово, фъстъчено, царевично, от облепиха. Практически, витамин Е има във всички продукти, но най-много в зърнените и бобовите кълнове (пшеничен и ечемичен зародиши, грах), в зеленчуците (броколи, домати, маруля, грах, спанак, ряпа, магданоз, семената на шипка. Известно количество има в месото, мазнините, яйцата, млякото, говеждия черен дроб.

Дневната необходимост от токоферол за възрастни е 12-15 мг, а за кърмачета - 5 мг.

Витамин Е е много устойчив: не се разрушава под влиянието на киселини и основи, на кипене и нагряване (издържа до 200 С), затова при варене, сушене, консервиране и стерилизиране се запазва.

4.2, 5 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СЪСТАВКАТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СЪСТАВКАТА

СЪСТАВКАТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияИсторияЗдравни съветиЛюбопитноЛеченияСпортМедицински изследванияСнимкиБотаника