Начало Хранене Хранене при Здравословно хранене Кои храни са важни за повишаване на репродуктивността?

Кои храни са важни за повишаване на репродуктивността?

Кои храни са важни за повишаване на репродуктивността? - изображение

Всички хранителни вещества са важни за нашето здраве, но част от тях оказват пряко влияние върху фертилността. В тях се съдържат градивните елементи на хормоните, както и антиоксиданти, които предпазват яйчниците и сперматозоидите от свободните радикали. В тази статия ще ви представим микронутриентите, важни за плодовитостта, както и техните хранителни източници.

Антиоксиданти, витамини и минерали:

Витамин D

Витамин D е необходим за синтеза на половите хормони, поради което оказва пряко влияние върху овулацията и хормоналния баланс. Резултатите от научно проучване сочат, че от 67 жени, при които е установено безплодие, едва 7 % са с нормални нива на витамин D.

Хранителни източници: яйца, мазна риба, млечни продукти, рибено масло.

Можете да получите Витамин D и като стоите на слънце в продължение на 15-20 минути дневно, но имайте предвид, че усвояването му зависи от тена на вашата кожа.

Витамин Е

Редица проучвания доказват, че витамин Е играе важна роля както за подобряване на здравето на сперматозоидите, така и за тяхната подвижност. Той е важен антиоксидант, който защитава сперматозоидите и яйцеклетките.

Хранителни източници: слънчогледови семки, бадеми, маслини, спанак, папая, тъмни листни зеленчуци.

Коензим Q10

Неслучайно го наричат "ензимът на живота", тъй като отговаря за производството на енергия в клетките. Коензим Q10 стимулира овулацията и качеството на сперматозоидите. Той отговаря за подвижността им в семенната течност, а също така е важен антиоксидант, който защитава клетките и тяхното ДНК.

Хранителни източници: открит е в морски дарове и месото на някои органи, но е много трудно да се набави чрез храната. Най-добрият вариант е да се приема допълнително под формата на хранителна добавка, имайки предвид и това, че с възрастта количеството му в организма намалява.

Витамин С

Витамин С подобрява хормоналните нива и повишава фертилността при жени с установен дефект в лутеалната фаза. Също така значително понижава вероятността от спонтанен аборт и хромозомни проблеми. При мъжете е доказано, че подобрява качеството на спермата и защитава ДНК на сперматозоидите от увреждане. Освен това ги предпазва от слепване, подобрявайки тяхната подвижност.

Хранителни източници: червени чушки, броколи, боровинки, зеле, картофи, домати и цитрусови плодове.

Липоева киселина

Липоевата киселина е важен антиоксидант, тъй като не само защитава женските репродуктивни органи и доказано подобрява качеството и подвижността на сперматозоидите, но и помага на тялото отново и отново да използва антиоксидантите в организма.

Хранителни източници: в малки количества е открита в картофите, спанака и червеното месо.

Витамин В6

Витамин В6 може да се използва като хормонален регулатор. Той също така регулира нивата на кръвна захар, облекчава симптомите на предменструалния синдром, повлиява благоприятно сутрешното гадене. Доказано помага при установен дефект в лутеалната фаза.

Хранителни източници: риба тон, банани, пуешко, черен дроб, сьомга, треска, спанак, чушки, ряпа, зелено зеле, чесън, карфиол, зеле, аспержи, броколи, брюкселско и къдраво зеле.

Витамин В12

Подобрява качеството и производството на сперматозоиди. Способства за увеличаване на ендометриума при оплождане, което значително намалява шансовете за спонтанен аборт. При недостиг на Витамин В12 овулацията може да стане нередовна или да спре напълно.

Хранителни източници: миди, стриди, черен дроб, хайвер, риба, раци, омари, телешко, агнешко, сирене, яйца.

Фолиева киселина

Вероятно един от най-известните витамини, необходими за бременността е фолиевата киселина, която се съдържа в много храни. Тя предотвратява появата на дефекти на невралната тръба, както и вродени сърдечни дефекти, заешка устна, дефекти на крайниците, както и аномалии на пикочните пътища по време на развитието на плода. Недостигът на фолиева киселина може да повиши риска от преждевременно раждане, забавяне растежа на плода и да бъде предпоставка за ниско телесно тегло при раждане. Освен това, може да повиши нивото на хомоцистеина в кръвта, вследствие на което да предизвика спонтанен аборт и усложнения на бременността, като отлепване на плацентата и прееклампсия.

Хранителни източници: черен дроб, леща, боб, аспержи, фасул, зелено зеле, папая, синапени семена, ряпа, спанак.

Желязо

Изследванията показват, че жени с ниско съдържание на желязо в кръвта често страдат от липса на овулация или влошено качество на яйцеклетките, което затруднява забременяването и износването на плода.

Хранителни източници: леща, спанак, сусам, боб, сурови тиквени семки, еленско месо, говеждо месо.

Селен

Селенът е антиоксидант, който предпазва яйцеклетките и сперматозоидите от свободните радикали, причиняващи хромозомни щети. Той предпазва от спонтанен аборт и вродени аномалии. По отношение на мъжете, е предпоставка за по-висок брой сперматозоиди.

Хранителни източници: черен дроб, риба тон, треска, сьомга, скариди, бразилски орех /само един бразилски орех съдържа 100% от препоръчителния дневен прием на селен/.

Цинк

При жените, цинкът работи с над 300 различни ензими в организма. Без него клетките не могат да се делят правилно, нивата на естроген и прогестерон могат да излязат извън равновесие, вследствие на което половата система не може да функционира правилно. Също така, ниските нива на цинк са пряко свързани с аборт в ранните етапи на бременността.

При мъжете цинкът е считан за един от най-важните микроелементи, касаещи мъжката плодовитост. Той подобрява формата, качеството и функционалността на спермата, като значително намалява стерилитета при мъжете.

Хранителни източници: телешки черен дроб, стриди, говеждо, агнешко, еленско месо, сусам, тиквени семки, кисело мляко, зелен грах, скариди. Имайте предвид, че цинкът е термолабилен и може да се разруши при готвене, поради което е необходимо храните да се консумират сурови, когато има възможност за това.

Есенциални мастни киселини

Омега-3 мастни киселини подпомагат оплодителните способности, като регулират хормоналния баланс, стимулират овулацията, увеличават лигавицата на шийката на матката и притока на кръв към половите органи.

Омега-3 мастни киселини съдържат и две киселини, които са от решаващо значение за доброто здраве - DHA и EPA. Ниските нива на DHA са свързани с депресия и други психични проблеми. По време на бременността, липсата на DHA може да предизвика преждевременно раждане, ниско тегло на новороденото или хиперактивност при децата.

Хранителни източници: ленено семе, орехи, сьомга, семена от чиа, миди, сардини, скариди.

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноСоциални грижиНовиниИнтервютаСпециалистиЗдравни съветиСнимкиБотаникаЛайфстайлПсихологияХранене при...СпортЛеченияТестовеОрганизацииЗаведенияНормативни актовеДиетиИсторияКлинични пътекиАлтернативна медицинаНаучни публикацииЗдравни проблемиМедицински изследванияПроизводителиСъставкиЕ-тата в хранитеХрани и ястия